14 december 2017

“Gezonde en veilige arbeidsomstandigheden: een langdurige relatie”

Het Verbond Papier & Karton, waarvan Kartoflex een van de dragers is, gaat voortvarend te werk en sinds 16 jaar samenwerking is er heel veel bereikt, maar dit laat onverlet dat er ook nog veel is te doen.

Van 2001 tot en met 2017
Tijdens de periode 2001 – 2010 is op het gebied van Arbo en verzuim het Arbo convenant aangegaan tussen werkgevers, vakbonden en overheid (SZW). Kernpunten waren ongevallen, fysieke belasting, oplosmiddelen, geluid en werkdruk. De in deze periode ontstane hulpmiddelen werden vervolgens vastgelegd in een ongevallen registratiesysteem, het opzetten van een branche RI&E, het opstellen van Arbocatalogi (oplossingen voor in de RI&E en het Plan van Aanpak geconstateerde risico’s) en het uitbrengen van Safety Alerts om met elkaar lering te trekken uit voorgevallen incidenten.

Vanaf 2010 is volop ingezet op “zelfregulering” waarbij via Safety Checks de bedrijven met praktische adviezen tijdens bezoeken van branchespecialisten grote stappen op het gebied van veiligheid hebben kunnen maken. Speerpunten hierbij waren het verbeteren van de organisaties en de gehanteerde procedures  bijvoorbeeld op het gebied van Lock-Out & Tag-Out en het investeren in veiligheidskundige kennis, via opleiding op het gebied van MVK en HVK.

De focus voor dit moment ligt op het verder verbinden van de bedrijven en het uitwerken van Duurzame Inzetbaarheid op de werkvloer vanuit een Arbo-perspectief, waarbij de medewerkers zoveel mogelijk worden betrokken bij de implementatie. In de in 2017 uitgebrachte Gedragscode van het Verbond wordt de doelstelling vastgelegd van het gezamenlijke streven naar “0 ongevallen”. Een ambitieus plan, waarvoor alle zeilen bijgezet zullen moeten worden. De komende tijd wordt door de participerende partijen veel energie gestoken in de verdere uitwerking van dit streven. En dat is nodig ook gezien het gegeven dat het aantal ongevallen weer omhoog lijkt te kruipen, in lijn – helaas – met een landelijke trend over vele bedrijfstakken.

Businessplan 2018 - 2019
Alle initiatieven binnen de succesvolle samenwerking hebben geleid tot een structurele verlaging van het aantal verzuimongevallen. Maar er is nog veel werk te verrichten. Het voorkomen van ongevallen vraagt om een specifieke mindset; met steun van de vakbonden samen met de medewerkers aan de slag. Veiligheid geldt als een basisvoorwaarde. Een van de uitgangspunten is dat op veiligheid niet wordt geconcurreerd.

Op dit moment wordt hard gewerkt aan het Businessplan voor de jaren 2018 en 2019. Door werkgevers en vakbonden zijn de onderwerpen voor de gezamenlijke inzet bepaald. Er wordt gewerkt aan veilige en gezonde arbeidsomstandigheden, als onderdeel van Duurzame Inzetbaarheid binnen de bedrijven. Er is op dit terrein ook voor de afdeling HR van de bedrijven een grote rol weggelegd, met name rondom arbeidsvoorwaarden en arbeidsverhoudingen. Maar op de terreinen arbeidsinhoud en met name de arbeidsomstandigheden is er voor de Arbodeskundigen een grote rol weggelegd. Thema’s komen hier aan de orde zoals arbeidsbelasting/-belastbaarheid, de werkplek, ergonomie en de techniek rondom de machine. Bij de aandacht voor veiligheid zal de focus gaan liggen op ongevallen met en zonder letsel en ook op de bijna-ongevallen (near misses), op het belang van Management of Change, maar ook op de verdere verbetering van afscherming van (verwerkings) machines en specifieke aandacht voor contractor safety. Hier speelt ook de aandacht voor de Arbeidsmarkt uitstraling met een goed reputatie als veilige en vooruitstrevende sector waar het aantrekkelijk is om te werken.

Concreet voor Kartoflex
Concrete punten in het Businessplan zijn een update van de ondersteunende middelen, waarbij de RI&E wordt geüpdatet ten aanzien van wijzigingen in de Arbowet en waarbij de Arbocatalogus op het gebeid van Oplosmiddelen wordt geactualiseerd/aangevuld. Verder zullen de Safety Checks met volle kracht worden uitgevoerd, waarbij binnen Kartoflex het besluit is genomen dat ieder lid eens in de twee jaar voor een (gratis!) adviesbezoek wordt bezocht. De ongevalsmeldingen en Ongevalsanalyses worden per kwartaal uitgevoerd en zullen de komende tijd op een hoger plan worden gebracht, waarbij er meer van elkaar te leren valt met het uitwisselen van kennis en best practices. 

Met dit alles wordt gezamenlijk invulling gegeven aan het gegeven van een gemeenschappelijke verantwoordelijkheid en “samen sterk”.