15 mei 2014

‘We zijn geen firma die achterover leunt’

DutchBoxx Golfkarton is na de verhuizing anderhalf jaar geleden, van Wolvega naar Heerenveen, alweer druk bezig met de volgende stappen. De verdere automatisering van processen en de vraag ‘Hoe profileren we ons online’ zijn onderwerpen die hoog op de agenda staan. ‘We bestaan dan wel ruim een halve eeuw, maar we voelen ons jong en dynamisch. Daaraan ontlenen we ons bestaansrecht’, stelt Piet Stilma, operationeel directeur van het familiebedrijf met zes productielijnen en 25 medewerkers. 

Piet StilmaWat is jullie kernactiviteit?
‘We zijn ontstaan in de jaren ’60 van de vorige eeuw als handelshuis in verpakkingen. Daar liggen onze roots. Twintig jaar later zijn we verpakkingen gaan produceren. We zijn nu in de eerste plaats producent van golfkartonnen verpakkingen. Onze divisie DutchBoxx Inpakmaterialen vervult nog steeds een mooie servicerol. Sinds de verhuizing beheren we de voorraden overigens niet langer zelf. Warehousing is echt een ander vak.’

In welke markten zijn jullie actief?
‘We bedienen vanuit het noorden van het land een brede markt, uiteenlopend van verpakkingen voor machineonderdelen en meubilair tot kleding en voeding. Dat komt door ons breed en modern machinepark, waarmee een breed assortiment kan worden geproduceerd. Samen met onze divisie Inpakmaterialen proberen we alle wensen te vervullen.’

Wie zijn jullie afnemers?
‘Als DutchBoxx leveren we hoofdzakelijk aan het midden- en kleinbedrijf. Vaak gaat het om kleine en middelgrote series die soms heel snel geleverd moeten worden.’

Productie DutchBoxxHoe onderscheiden jullie je?
‘Snelheid en flexibiliteit zijn, zeker sinds de crisis, belangrijke succesfactoren. Afnemers hebben vaak minder voorraad, waardoor je just-in-time moet kunnen leveren. Ook zijn de levertijden in het algemeen verkort. Kreeg je eerder twee, drie weken de tijd, nu is dat vaak nog maar een week. Dat is per branche wel wisselend, maar je moet je automatisering goed op orde hebben. We werken dan ook structureel aan het versnellen van alle processen, zowel intern als extern, richting onze leveranciers en huisvervoerder.’

Welke onderwerpen staan bij jullie hoog op de agenda?
‘We stoeien met de vraag hoe we ons online beter kunnen manifesteren. We produceren op maat. Dat betekent: veel persoonlijk contact met een opdrachtgever. Toch willen we de aanvragen en het bestelproces vereenvoudigen en vergemakkelijken. We zijn daarover met een aantal klanten in gesprek gegaan, om hun wensen te inventariseren, en werken nu aan de technische realisatie van een nieuw concept.’

‘We zijn geen firma die achterover leunt. We voelen ons jong en dynamisch. De huidige markt is ook zeer dynamisch. Ons product is vaak, letterlijk, een sluitpost. Aan ons de taak om te laten zien dat we toegevoegde waarde bieden, door onze visie en kennis te delen, door een bepaald prijsbeleid te voeren en door te werken op basis van duurzaamheid. Wij werken vaak langdurig met onze klanten samen, soms wel dertig, veertig jaar. Daar zijn we trots op!’

Nieuwbouw DutchBoxxWat zijn jullie doelstellingen?
‘Natuurlijk willen we ieder jaar groeien. Belangrijker is dat we structurele stappen zetten om onze positie verder te verbeteren. Zo zijn we erin geslaagd nieuwbouw te realiseren in een markt die het moeilijk heeft. Voor ons staan tevreden klanten, langdurige relaties en een duurzame en marktconforme productie voorop.’

Hoelang zijn jullie lid van Kartoflex?
‘We zijn in 2008 lid geworden. Kartoflex is voor ons dé belangenorganisatie en biedt goede hulp en ondersteuning.’

Bezoekt u of bezoeken uw medewerkers de ledenbijeenkomsten? Zo ja, welke en wat zijn uw ervaringen?
‘We hebben een drukke tijd achter de rug door de nieuwbouw en de verhuizing. Komende periode hopen we vaker ons gezicht te laten zien.’

Kijk voor meer info over DutchBoxx Golfkarton op: www.kartoflex.nl (sectie golfkartonverwerking) of rechtstreeks op: www.dutchboxx.nl

DutchBoxx - We boxx it all!