‘Veiligheid vraagt continu aandacht, iedere dag’
Kartoflex-leden kunnen zich aanmelden voor een periodieke safety check. Goed in de bedrijfstak ingevoerde deskundigen geven adviezen over veiligheid op de werkvloer. Wie zijn deze deskundigen? In de komende nieuwsbrieven stellen we de safety checkers van Kartoflex aan u voor en geven zij een kijkje achter de schermen. Hoe gaan ze te werk en wat zijn hun ervaringen
Veiligheid ligt hem nog altijd na aan het hart, ook al is hij sinds 2006 met de VUT. Safety checker Wim de Groen (69) bezocht afgelopen jaren alleen of samen met een collega (als het om bedrijven met meer dan honderd werknemers ging) meer dan veertig Kartoflex-leden. Met zijn brede ervaring als oud-KAM-manager bij Schut Eerbeek ‘doorkruist’ hij alle Kartoflex-secties en geeft hij en passant adviezen voor het up-to-date houden van de Kartoflex Branche RI&E. Zijn ervaring: de meeste ongevallen gebeuren niet tijdens de productie, maar bij het instellen van machines, onderhoud of schoonmaakwerkzaamheden.
Hoe ben je safety checker geworden?
‘Ik ben al meer dan tien jaar lid van de Kartoflex Arbocommissie. In de beginperiode hielden we ons bezig met het Arboconvenant. Zo hebben we samen met de vakbonden en het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid allerlei onderzoeken uitgevoerd en afspraken gemaakt over veiliger werken in onze branche. Dit heeft geresulteerd in de Arbocatalogus. Daarna heb ik brancheongevallen, zeg maar voorbeelden van hoe het niet moet, beschreven en vertaald voor de site van het Verbond Papier & Karton. Ook heb ik meegewerkt aan de totstandkoming van de Kartoflex Branche RI&E.
Toen we ons daarna op horizontaal toezicht richtten, besloten we onderlinge veiligheidschecks te introduceren, uitgevoerd door deskundigen die boven de partijen staan. In 2009 werden we bijgepraat door de toenmalige Arbeidsinspectie en in 2010 zijn we na enkele pilots van start gegaan.’
Wat is je achtergrond?
‘Ik heb een chemisch-technische opleiding en heb achtereenvolgens in het laboratorium gewerkt bij een verf- en drukinktfabriek, een lijmfabriek en daarna in de papierindustrie. Ik heb 33 jaar als KAM-manager bij Schut Superieur gewerkt (later Schut Eerbeek en Schut Flexible Packaging genaamd), zowel in Eerbeek (papierfabriek, zakkenfabricage en kartonnage) als in Etten Leur (flexibele verpakkingen). Hierdoor heb ik brede kennis opgedaan op het gebied van papierfabricage, flexodruk, diepdruk en offsetdruk, lamineren, stansen en plakken. De laatste jaren kwam daar het aspect hygiëne bij, want een groot deel van de geproduceerde verpakkingen waren (en zijn) bestemd voor levensmiddelen.’
Hoe werkt een safety check in de praktijk?
‘Ik bereid me zo goed mogelijk voor en kijk altijd even op de website van het bedrijf, zodat ik weet welke producten er worden gemaakt. Vaak weet ik dan ook welke machines ik kan verwachten. Na een korte introductie, waarbij altijd de Branche RI&E aan de orde komt evenals de vraag naar mogelijk recente bedrijfsongevallen, gaan we op de werkvloer kijken, het belangrijkste onderdeel van de Safety Check. Als ik potentieel gevaarlijk situaties zie, geef ik dat meteen aan en maak ik er een foto van voor de eindrapportage. Na afloop stel ik een conceptrapport met verbeterpunten op. Dat gaat naar het bedrijf. Na goedkeuring gaat dit rapport via het Verbond P&K naar de directie van het bedrijf.’
Zijn er zaken waar je speciaal op let?
‘Bij iedere safety check kijk ik erg kritisch naar bewegende delen waardoor beknellingsgevaar zou kunnen ontstaan, bijvoorbeeld open aandrijvingen, tandwielen, kettingen, walsen. Natuurlijk kijk ik ook naar gevaarlijke stoffen, intern transport, magazijnstellingen, snijgevaar, lawaai, perscontainers voor het afval en nog veel meer. Het komt wel eens voor dat een beveiliging niet in orde is. Dan wijs ik direct op de gevaren die dat met zich meebrengt en ook op mogelijke sancties van de Inspectie SZW als daardoor onverhoopt een ongeval plaats vindt.’
Wat zijn voor jou de belangrijkste leerpunten?
‘Ondanks mijn ruime ervaring in de branche leer ik van elk bezoek! Ieder bedrijf is toch weer anders en ook de techniek staat niet stil. Dat houdt me scherp.’
Hoe reageren Kartoflex-leden op een bezoek?
‘Alle bedrijven die ik heb bezocht, reageerden positief, temeer omdat ik ze vaak op gevaarlijke situaties kon wijzen die ze zelf niet onderkenden. Soms worden machines gecombineerd en is niet duidelijk welke stopknop welke machine bedient. Dat kan een gevaarlijke situatie opleveren.
Indien nodig geef ik ook aanwijzingen om de RI&E up to date te houden. Bedrijven die verpakkingen maken voor levensmiddelen krijgen er van mij gratis tips met betrekking tot de bedrijfshygiëne bij, dit met het oog op hun BRC-certificaat.’
Wat neem je zelf mee na zo’n safety check?
‘Ik heb zelf een dodelijk ongeval meegemaakt, een collega raakte bekneld in een lamineermachine. Dat vergeet je nooit meer. Dat ongeval is ook de reden dat ik na mijn pensionering ben doorgegaan met het veiliger maken van onze branche. De safety checks geven me het gevoel dat ik daar een steentje aan bij draag. Natuurlijk, het zijn momentopnames, daarom is het zo belangrijk dat er blijvend aandacht is voor veiligheid. Daar mag de branche zich nog meer bewust van worden.’