26 augustus 2016

Speeddaten met Paul van Osch van Kilsdonk Packaging & Presentation

Kilsdonk Packaging & Presentation in Nijmegen is gespecialiseerd in luxe omplakte kartonnage van geperst massief karton. Een nichemarkt, maar wel een die snel groeit, vertelt directeur-eigenaar Paul van Osch met enige trots. Zijn geheim? ‘Het klinkt als een holle frase, maar we hebben er plezier in om onze klanten te ontzorgen.’ Het bedrijf sloot zich recent aan bij Kartoflex.

Kilsdonk Packaging & Presentation is een bekende naam in de regio en staat al meer dan honderd jaar voor verpakkingen voor geschenken en high end special products. De derde generatie verkocht het familiebedrijf in 2006 aan Van Osch, die afkomstig is uit de supermarktbranche.

Vervijfvoudiging omzet

Het Nijmeegse bedrijf groeit sindsdien hard. Van Osch wist de omzet afgelopen tien jaar te vervijfvoudigen. De producent heeft vier productielijnen voor machinale bewerkingen en een aantal aanlijmers voor handwerk. Er staan zestien medewerkers op de loonlijst.

Wat is jullie kernactiviteit?

‘We zijn een fullservice bedrijf en ondersteunen klanten vanaf het eerste ontwerp tot de realisatie van het eindproduct. We zoeken niches in de markt. Denk daarbij aan producties waarvan een klein deel soms handmatig moet worden nabewerkt. Vaak zijn de volumes te groot voor kleine handafwerkers en niet interessant of mogelijk voor volledig geautomatiseerde productielijnen. Onze ondergrens is honderd doosjes.’

In welke markten zijn jullie actief?

‘Onze afnemers zijn vaak intermediairs, maar in toenemende mate ook eindklanten zoals retailers, farmaceuten en elektronicaleveranciers. Met name online bedrijven in de duurdere consumer products hebben steeds meer aandacht voor een passende verpakking.’

Hoe onderscheiden jullie je in die niches?

‘Ontzorgen klinkt als een holle frase, maar we vinden het leuk om klanten op weg te helpen. Ik ben verantwoordelijk voor sales. Vaak voel je in een gesprek wel aan welke kant het op gaat. Het voordeel is dat ik er zelf een klap op kan geven. Dat weten klanten, zoals ze ook aanvoelen dat ze 100 procent op je kunnen vertrouwen en dat je altijd al je afspraken nakomt. Zeker als jouw klant wederverkoper is, is dat zeer belangrijk.’

Wat zijn jullie doelstellingen?

‘We zijn in tien jaar tijd fors gegroeid met het bestaande machinepark. We staan nu voor een volgende stap. Uitbreiden op onze huidige locatie of over een paar jaar verhuizen. Wat daarbij zwaar weegt, is dat we júist zo hard zijn gegroeid omdat we klein en flexibel zijn. Die kernkwaliteiten willen we absoluut behouden.’

Waarom zijn jullie lid geworden van Kartoflex?

‘We willen ons verder professionaliseren en zowel intern als extern onze zaken op orde hebben. Daarbij hoort het lidmaatschap van een brancheorganisatie. We willen graag ons steentje bijdragen, misschien in de toekomst ook door zelf actief te worden binnen de vereniging.’

Heeft u al kennisgemaakt met de safety checkers?

‘We hebben recent een arbocheck laten uitvoeren. Daar kwamen tips uit waarmee we zeker aan de slag gaan. Het is prettig dat Kartoflex ons daarin ondersteunt. Veiligheid op de werkvloer staat voorop.’