Speeddaten met Luc Swaenen van Schumacher Packaging & Display
Voor afnemers in de FCMG-branche zijn flexibiliteit en leveringsbetrouwbaarheid zeer belangrijke criteria. Schumacher Packaging & Display in Breda weet dat als geen ander en geeft zijn klanten op dat punt 100% garantie. Om dat te realiseren, maakte het bedrijf een aantal belangrijke keuzes.
Vinke Display in Breda werd twee jaar geleden overgenomen door de Schumacher Packaging Groep. ‘Wij zochten een internationaal georiënteerde, strategische partner’, vertelt Luc Swaenen, general manager en tot die tijd (samen met oprichter Vinke) mede-eigenaar. Schumacher, een van de snelst groeiende producenten van golf- en massiefkarton binnen Europa, wilde zijn positie binnen de Benelux versterken met het oog op de nieuwe productielocatie in Greven, vlakbij de Nederlandse grens. ‘De Benelux was ons marktgebied. Schumacher voerde nog geen displays. Zo besloten we elkaar te versterken.’
Schumacher Packaging & Display realiseert een omzet van ruim €10 miljoen. In Breda werken zestig medewerkers. Het moederbedrijf is goed voor een omzet van €500 miljoen en heeft ca. 2.600 medewerkers in dienst.
Wat is jullie kernactiviteit?
‘Onze kernactiviteit is een combinatie van het ontwerpen en vervaardigen van displays. Onze kracht is dat we alles in huis kunnen realiseren.’
In welke markten zijn jullie actief?
‘60 tot 70% van onze displays produceren we voor merkfabrikanten in het foodkanaal. Deze komen terecht in de supermarkten van Albert Heijn, Jumbo, Delhaize en Carrefour. 10% gaat naar het out of home-kanaal, denk aan petrol. De overige displays gaan naar andere retailkanalen waaronder witgoed, bouwmarkten en drogisterijen.’
Hoe onderscheiden jullie je?
‘Vorig jaar hebben we geïnvesteerd in een nieuwe vlakstansmachine, de grootste van Europa. Dat levert ons een besparing op. Onze klanten merken dat in de prijs ja, maar ze waarderen vooral de creativiteit en kwaliteit. Een slecht gemaakte display straalt negatief af op de merkbeleving. Andere zeer belangrijke criteria in food zijn flexibiliteit en leveringsbetrouwbaarheid. Wij garanderen 100% leveringsbetrouwbaarheid.’
Hoe maken jullie dat waar?
‘Wij hebben de grondstoffen sterk gestandaardiseerd en hebben een groot deel op voorraad. Dit maakt ons onafhankelijk van de productietijd van grondstoffen die soms erg lang kan zijn. We kennen daarnaast een flexibele inzet van machines en uren. Bijna alle medewerkers kunnen meerdere machines bedienen en kunnen worden ingezet afhankelijk van waar de meeste druk is.’Welke onderwerpen staan bij jullie hoog op de agenda?
‘Om onze Europese groeiplannen te realiseren, hebben we eind vorig jaar een locatie hier om de hoek gekocht. We kunnen er de productie van displays uitbreiden, evenals de voorraadmogelijkheden. We bouwen in Breda een logistieke service hub voor al onze verpakkingsklanten in de Benelux. Op het gebied van innovatie blijven we ons sterk focussen op digitaal printen. In Duitsland hebben we vorig jaar een high speed digitale printer geïnstalleerd. Of die ook in Breda komt? We zien toekomst in digitaal printen en zullen daarin blijven investeren.’
Hoelang zijn jullie lid van Kartoflex? En hoe kijkt u naar de dienstverlening, zoals de safety checks?
‘Wij zijn al heel lang lid. We ervaren de safety checks als zeer waardevol. Enerzijds bevestigen ze dat we onze verantwoordelijkheid nemen op het gebied van veiligheid, anderzijds laten ze ons zien dat we soms toch een zekere bedrijfsblindheid ontwikkelen, al gaat het om kleine details.’