Speeddaten met Erwin van Tienoven van Amcor Flexibles Zutphen
Amcor Flexibles Zutphen vierde eind mei het 65-jarig bestaan. ‘Een mijlpaal’, aldus Plant General Manager Erwin van Tienoven, ‘zeker als je ziet hoe gemakkelijk grote bedrijven tegenwoordig omvallen. De wereld om ons heen verandert snel. Gelukkig weten wij het hoofd goed boven water te houden. We kijken vol vertrouwen vooruit.’
Amcor Flexibles Zutphen is onderdeel van Amcor, de grootste aanbieder van flexibele verpakkingen wereldwijd. Dit van oorsprong Australische en beursgenoteerde bedrijf realiseerde vorig jaar op 190 productielocaties en met 29.000 medewerkers een omzet van 9 miljard euro. Amcor Flexibles Zutphen valt onder Amcor Flexibles Europe, Middle East & Africa (AFEMEA). Deze business unit binnen Amcor is met een omzetaandeel van 67 procent goed voor de grootste omzetbijdrage.
De productiesite in Zutphen produceert op jaarbasis met 110 FTE zo’n twee miljard aluminium containers en deksels voor afnemers in petfood en human food en 37 miljoen vierkante meter gelamineerd karton voor healthcare, food & beverages en tobacco. De omzet bedraagt ruim 60 miljoen euro, waarvan circa 75 procent containers, bedrukt en onbedrukt, en 25 procent laminaat.
Met de aluminium containers bedient Amcor Flexibles Zutphen als ‘tussenleverancier’ met name producenten van petfood in Europa en daarbuiten (A-merk- en huismerkfabrikanten) en van human food (smeerkaas, paté) in Scandinavië, Zuid-Amerika en Oost-Europa. Met het gelamineerde karton richt het bedrijf zich op healthcare, food & beverage en tobacco. 90 procent van deze productie gaat naar afnemers in Europa, 10 procent is voor de Nederlandse markt.
Vorig jaar ontving Amcor Flexibles Zutphen een oorkonde bij de uitreiking van de Kartoflex Arbo Trofee. Veiligheid staat bij Amcor hoog in het vaandel. Het is één van de kernwaarden, naast integriteit, teamwerk, maatschappelijk verantwoord ondernemen en innovatie.
Wat zijn de belangrijkste veranderingen in jullie markten?
‘Als ik kijk naar onze grootste markt, containers in petfood, dan stel ik vast dat prijzen onder druk staan. We zien daarentegen kansen in human food en healthcare. Met name in die laatste markt zijn aluminium containers als secundaire verpakking relatief onbekend. En onbekend maakt onbemind, dus daar proberen we actief op in te spelen, bij voorkeur in een vroeg stadium. In de medische wereld hebben trajecten vaak een lange doorlooptijd. Dat betekent enerzijds dat ze bewerkelijk zijn, anderzijds ga je samenwerkingsverbanden aan voor langere tijd.’
Hoe onderscheiden jullie je in deze dynamische wereld?
‘We ondersteunen onze klanten van ontwerpfase tot eindproduct, dus van tekentafel tot schap. We maken kunststofmodellen, draaien een proefproductie en helpen op locatie bij de klant bij het afvullen of afstellen van machines. En als we de deskundigheid zelf niet in huis hebben, huren we die in. Wij verkopen geen containers en gelamineerd karton, maar wij adviseren onze klanten over de beste verpakkingsoplossingen op maat.’
Welke onderwerpen staan hoog op de agenda?
‘Op dit moment de uitbreiding van drie naar vier ploegendienst, omdat een afnemer het volume fors wil uitbreiden in verband met een belangrijke productintroductie. Als het gaat om onze containerstrategie voor de toekomst geldt dat we ons focussen op petfood, human food en medical. Met name in die twee laatste markten zien we kansen.’
Onder welke cao(‘s) valt Amcor Flexibles Zutphen?
'Het gros van de werknemers van AFZ valt onder de Kartoflex CAO. Een ander gedeelte valt onder een eigen Amcor-systeem.'
Bezoekt u of bezoeken uw medewerkers de ledenbijeenkomsten? Zo ja, welke en wat zijn uw ervaringen?
'Sinds kort is onze communicatiemanager lid van de PR commissie dus horen we wat meer en vaker terugkoppeling van de activiteiten. Onze HR Manager bezoekt wel incidenteel bijeenkomsten als de onderwerpen voor ons relevant zijn.'
Zijn er zaken die u mist in de dienstverlening van Kartoflex?
'Onbekend maakt onbemind. Er is veel informatie, kennis en dienstverlening beschikbaar binnen de Kartoflex die niet altijd bekend is. We draaien sinds kort mee in een pilot met de invoering van een 4 ploegendienst en ook is er informatie uitwisseling tussen het FCB en AFZ over gezondheidschecks. Dit zijn positieve punten die wellicht meer gecommuniceerd kunnen worden.'