Safety checker aan het woord…
Via haar werk als EH&S-manager bij Goglio North Europe in Zaandam kwam Rand Hamam (33) in contact met de periodieke safety checks voor Kartoflex-leden. Ze besloot zelf safety checker te worden, ‘omdat veiligheid onze verantwoordelijkheid is’.
‘Het werk van safety checker houdt me bovendien scherp en helpt me om out of the box te denken. Bij veiligheid komt veel kijken. Het is een terrein waarop nog veel winst te behalen valt, enerzijds door het gebruik van techniek, anderzijds door gedrag en de bewustwording daarvan.’
Hoe ben je safety checker geworden?
‘Toen Erwin Heijnsbroek (coördinator arbozaken bij het Verbond P&K, red.) zo’n twee jaar geleden naar Goglio kwam voor een safety check heeft hij me op de mogelijkheid gewezen zelf safety checker te worden. Ik nam al deel aan de werkgroep gevaarlijke stoffen en ben toen ook lid geworden van de Kartoflex Arbo Commissie (KAC).
Binnen Goglio ben ik als EH&S-manager onder andere verantwoordelijk voor veiligheid. Zo probeer ik de gehele organisatie in dezelfde richting te laten varen. Dat vraagt veel inzet van iedereen. Door mijn werk als safety checker leer ik hoe andere bedrijven met dit thema omgaan en kan ik mijn kennis en ervaringen ook intern delen.’
Wat is je achtergrond?
‘Ik heb Technische Bedrijfskunde gestudeerd en ben na mijn bachelor als KAM-manager bij Ahrend gaan werken. Ik wilde de praktijk in. Daarna heb ik naast mijn baan de Master of Science in Business Studies afgerond. Goglio heeft me toen benaderd voor mijn huidige functie. Om me hierin verder te bekwamen, volg ik nu de opleiding MVK.’
Hoe werkt een safety check in de praktijk?
‘Ik begin mijn bedrijfsbezoek altijd met een korte introductie van mezelf en van Kartoflex en vertel dan wat een safety check precies inhoudt. Bij de rondgang door het bedrijf stel ik heel veel vragen en kijk ik vooral rond. Ik ga uit van wat ik op dat moment in de praktijk zie, ook al houd ik meestal wel een aantal thema’s in mijn achterhoofd, op basis van de website en/of vorige rapportages. Na de rondgang vraag ik naar de Kartoflex Branche RI&E, naar mogelijk recente ongevallen en naar lopende programma’s op het gebied van veiligheid. Daarna koppel ik mijn bevindingen aan het bedrijf terug. De directie krijgt de gelegenheid daarop te reageren. Daarna is het rapport definitief. Ik benoem altijd de goede zaken. Met een positief kritische blik geef ik als dat nodig is aanbevelingen.’
Zijn er zaken waar je speciaal op let?
‘Ieder jaar stellen we binnen de KAC een aantal thema’s vast. Een bedrijf kan ook zelf onderwerpen aandragen. Machineveiligheid, gevaarlijke stoffen, geluid en veilig gedrag zijn terugkerende zaken waar ik altijd op let. Dragen medewerkers bijvoorbeeld persoonlijke beschermingsmiddelen? Dat kan iets zeggen over gedrag. Ook een medewerker die zijn collega attendeert op de veiligheid op zijn werkplek zegt iets over hoe er in een organisatie met veiligheid wordt omgesprongen. Andere thema’s zijn per bedrijf wisselend en komen bij de rapportage en of aanbevelingen aan de orde.’
Wat zijn voor jou de belangrijkste leerpunten?
‘Ik word positief verrast als ik zie hoe veiligheid in organisaties wordt gedragen, niet alleen door het management, maar ook door de mensen op de werkvloer. Dat stemt me optimistisch. Als ik merk dat dat niet zo is, dan geef ik dat als het nodig is ook terug in mijn aanbevelingen, meestal aan de hand van praktische voorbeelden. De uitvoering daarvan ligt vervolgens bij het bedrijf.
Wat ik zelf vooral leer, is hoe je adviezen het beste aan het management overbrengt, hoe je aanbevelingen met feiten onderbouwt en ook hoe je mogelijke oplossingen aandraagt.’
Hoe reageren Kartoflex-leden op een bezoek?
‘Sommige leden weten vooraf niet precies wat ze kunnen verwachten. Na afloop van een safety check hoor ik echter regelmatig geluiden als: hier heb ik echt iets aan of dit had ik niet verwacht. Ze zien dat de effort van zo’n safety check zich terugverdient in een verbetering van de veiligheid. Je houdt bedrijven als het ware een spiegel voor, ook al is het een momentopname. Samen bekijken we vanuit de huidige praktijk naar verbetermogelijkheden of hoe we soms de focus kunnen verleggen.’
Wat neem je zelf mee na zo’n safety check?
‘Zoals gezegd probeer ik me meer te focussen op de vertaalslag van praktische zaken naar beleidsniveau. Als EH&S-manager houd ik me veel met arbozaken bezig. Om daar intern meer aandacht voor te krijgen en ook om meer draagvlak te creëren, heb ik de werkgroep arbo opgericht. Daarin heeft ook iemand uit het managementteam zitting, zodat er nu een direct lijntje naar de directie is.’