Safety Checker aan het woord
Kartoflex-leden kunnen zich aanmelden voor een periodieke safety check. Goed in de bedrijfstak ingevoerde deskundigen geven adviezen over veiligheid op de werkvloer. Wie zijn deze deskundigen? In de komende nieuwsbrieven stellen we de safety checkers van Kartoflex aan u voor en geven zij een kijkje achter de schermen. Hoe gaan ze te werk en wat zijn hun ervaringen?
Wil de Lange (60), safety checker sinds januari 2014, trapt af. Hij is KAM-manager bij Clondalkin Group/Flexoplast in Wieringerwerf en in zijn woonplaats Harlingen, waar hij – als hij niet werkt – meestal te vinden is op de Friese wateren.
Hoe ben je safety checker geworden?
‘Drie jaar geleden heb ik samen met Erwin Heijnsbroek (coördinator arbozaken bij het Verbond P&K, red.) de werkgroep gevaarlijke stoffen opgericht. Hij heeft me daarna gevraagd of ik interesse had om safety checker te worden. De werkgroep gevaarlijke stoffen maakt inmiddels deel uit van de Kartoflex Arbo Commissie.’
Wat is je achtergrond?
‘Ik kom uit de voedingsmiddelenindustrie. Ben begonnen bij de slagersvakschool, heb onder andere als vleeskeurmeester gewerkt om vervolgens door te stromen naar de Voedsel en Warenautoriteit, de huidige NVWA. Daarna ben ik in het bedrijfsleven actief geweest, zowel in de vlees- als visindustrie. Ik woon in Harlingen en kwam zo in aanraking met Flexoplast, dat veel levert aan de voedingsmiddelenindustrie. Flexoplast voert voedselveiligheid evenals arbo hoog in het vaandel. Ook intern ben ik actief als safety checker.’
Hoe werkt een safety check in de praktijk?
‘Leden ontvangen altijd vooraf een agenda, zodat ze weten hoe een bezoek verloopt. Op de dag zelf leg ik mijn werkwijze aan de directie uit en vertel ik wat ik graag wil zien. Vaak baseer ik me op het rapport naar aanleiding van eerdere bezoeken. Na een rondleiding koppel ik mijn belangrijkste bevindingen, zowel de goede als de mogelijk gevaarlijke zaken, direct aan de hand van foto’s terug. Aan de hand daarvan stel ik een rapport op en daarop kan de directie dan reageren.’
Zijn er zaken waar je speciaal op let?
‘Belangrijke zaken waar iedere safety checker op let zijn gevaarlijke stoffen, geluidsoverlast en risico’s op snijgevaar. Met name snij-ongevallen komen relatief vaak voor. Tijdens een rondgang door een bedrijf ga ik regelmatig met medewerkers in gesprek. Ik geef complimenten als ik zie dat ze de zaken goed voor elkaar hebben. Tegelijkertijd vraag ik bijvoorbeeld aan een heftruckchauffeur waarom hij geen gordel draagt. Vaak geef ik ook tips, bijvoorbeeld om gebruikte rakelmessen in een 200 liter inktvat te verzamelen in plaats van bij het andere afval. Je boort een gat in zo’n vat, zodat niemand zich er meer aan kan snijden, ook de afvalverwerker niet.’
Wat zijn voor jou de belangrijkste leerpunten?
‘Een safety check is altijd een momentopname die niets zegt over de situatie van de dag ervoor en ook niets over die van morgen of overmorgen. Het is geen algemene trend, ook niet bij Kartoflex-leden weet ik op basis van de audits in mijn vorige werk, maar de belangrijkste conclusie blijft: veiligheid moet op alle niveaus gedragen worden, ook door het management. Er zijn, ook in de verpakkingsindustrie en ondanks het dalend percentage ongevallen met verzuim, altijd potentiële risico’s voor de veiligheid en gezondheid van werknemers. Daar moeten we alert op blijven.’
Hoe reageren Kartoflex-leden op een bezoek?
‘De bedrijven die ik heb bezocht zijn zeer tevreden over onze werkwijze. Ze ervaren de check als nuttig. Een bezoek is bovendien gratis. Als het nodig is, stel ik in mijn rapportage verbetermaatregelen voor. Vaak zijn die maatregelen al genomen voordat het rapport bij het bedrijf binnen is en dat duurt nooit lang, hooguit een week of twee.’
Wat neem je zelf mee na zo’n safety check?
‘Ik heb veel praktijkervaring en geef vaak tips. Soms krijg ik ze ook bij de bedrijven die ik bezoek. Het belangrijkste voor mij persoonlijk na een safety check is het gevoel dat ik daadwerkelijk heb bijgedragen aan een veiligere werkplek, dat ik als het ware het stokje heb doorgegeven.’