Kennismaken met...Intrapec, specialist in klantspecifieke verpakkingen van golfkarton
Intrapec Verpakkingen BV is onderdeel van de Intrapec Groep in Apeldoorn, dat afgelopen jaren investeerde in een geavanceerd machinepark en nu ambitieuze uitbreidingsplannen heeft. In september start de bouw in Rheden. Op 26.000 vierkante meter verrijst een nieuw pand waar zowel de productie, de assemblage als het magazijn onderdak krijgt. Intussen moet eind dit jaar de nieuwe, geïntegreerde software draaien en ‘de invoering daarvan heeft bijna net zoveel impact als een verhuizing’, zegt Paul de Lange, directeur-eigenaar van het familiebedrijf, gekscherend. De Intrapec Groep realiseerde vorig jaar een omzet van een kleine 10 miljoen euro en heeft 40 werknemers in dienst.Wat is jullie kernactiviteit?
‘Gestart in 1983 als handelsmaatschappij hebben we begin jaren ’90 van de vorige eeuw de omslag gemaakt naar de productie van verpakkingen. Ik ben toen in het bedrijf gekomen om daar vorm aan te geven. Klanten bestelden kleinere aantallen en de behoefte aan snelheid en flexibiliteit nam toe. Inmiddels bedienen we ook heel grote klanten.
Om hen nog beter van dienst te zijn, hebben we op 1 januari 2012 Intrapec Packaging Supplies BV opgericht, dat onder andere hoekstukken, omsnoeringsband, tape en speciale pallets levert, en op 1 januari 2014 Intrapec Displays BV, dat displays op maat produceert. We zullen in de toekomst meer aan verpakkingen gerelateerde activiteiten starten en daarvoor nieuwe BV’s opzetten. Meer kan ik daarover nog niet zeggen.’In welke markten zijn jullie actief?
‘We bedienen eigenlijk alle markten waar golfkarton wordt verbruikt. De nadruk ligt op grote samengestelde verpakkingen onder andere voor de OEM-markt (Original Equipment Manufacturers, red.) en de (pet)foodbranche.’
Wie zijn jullie afnemers?
‘Onder andere bedrijven in de kaas- en chocolade-industrie, grote internationals maar ook bedrijven uit het MKB.’
Hoe onderscheiden jullie je?
‘Door one-door-shopping en door just-in-time leveringen, dat wil zeggen binnen 24 uur. Daarnaast zijn we goed in complexe verpakkingsvraagstukken. We ontzorgen de klant optimaal.
We hebben het afgelopen jaar, en ook daarvoor, goed gedraaid. Ik hoor mensen om me heen wel eens klagen, maar we moeten niet klagen, we moeten elkaar stimuleren. Zelf ben ik constant bezig om mijn kennis te toetsen en om geïnspireerd te blijven, onder andere door mijn lidmaatschap van verschillende netwerken.
Ook onze activiteiten voor New Day Impact houden me scherp. Wij steunen deze Apeldoornse ontwikkelingsorganisatie die actief is in Brazilië, Albanië en Kosovo. Ik zie het als morele verplichting om mensen in nood te helpen. We hebben één medewerker hiervoor vrijgesteld. Zij is fulltime actief voor deze organisatie.
We nemen regelmatig zakenpartners of andere nieuwsgierige ondernemers mee op onze reizen. Vaak zie je dat zo’n ervaring mensen wakker schudt. Bewust maatschappelijk ondernemen is een belangrijke doelstelling en gaat wat ons betreft verder dan MVO.’Welke onderwerpen staan bij jullie hoog op de agenda?
‘We zijn op dit moment druk bezig met onze nieuwbouwplannen. We willen uitbreiden en onze productielocatie en ons magazijn, beide in Apeldoorn, samenvoegen. In september gaat de eerste schop de grond in. Daarnaast willen we eind dit jaar de implementatie van de nieuwe, geïntegreerde software afronden.
In 2005 heb ik het stokje van mijn vader en zijn compagnon overgenomen. We hebben daarna fors geïnvesteerd, hetgeen vijf jaar later - bij een gelijkblijvend aantal medewerkers - heeft geresulteerd in een verdubbeling van de omzet. Eind 2016 streven we opnieuw naar een verdubbeling. Om dat te realiseren, hebben we meer ruimte nodig. We hebben in Spankeren, gemeente Rheden, 26.000 vierkante meter grond gekocht met een optie om daar voor eind 2017 13.000 vierkante meter aan toe te voegen.’
Wat zijn jullie doelstellingen?
‘Opleiden is voor ons echt een speerpunt. Ik denk dat het ook één van de verklaringen is voor onze snelle omzetontwikkeling. Bijna iedere medewerker heeft een persoonlijk ontwikkelplan. We hebben alle talenten nodig om verder te groeien en daar investeren we ook in, ik schat zo’n 30.000 euro op jaarbasis. We willen talenten aan ons binden met het oog op de toekomst. Degenen die er echt uit springen, dat zijn er nu twee, hebben we beloond met een mede-aandeelhouderschap. Wellicht volgen er in de toekomst meer, bijvoorbeeld voor de nieuw op te zetten ondernemingen.’
Hoelang zijn jullie lid van Kartoflex?
‘Een jaar of vijf, zes.’
Bezoekt u of bezoeken uw medewerkers de ledenbijeenkomsten? Zo ja, welke en wat zijn uw ervaringen?
‘We bezoeken de ledenbijeenkomsten te weinig. Door de forse groei die we hebben doorgemaakt, kwam ik er te weinig aan toe. Ik ben een keer op de golfdag geweest. Dat was een mooie gelegenheid om te netwerken.’
Kijk voor meer info over Intrapec Verpakkingen BV op: www.intrapec.nl