Kennismaken met...de Nederlandse Spellenfabriek (NSF)
‘Met een efficiënte productiefaciliteit en een uitgekiende inkoop van diverse materialen in het Verre Oosten of in Europa kunnen we de internationale concurrentie uitstekend het hoofd bieden’,stelt Gerald Petersen. Als managing director van NSF Boardgames & Puzzles geeft hij dagelijks leiding aan de meer dan zeventig medewerkers van de Nederlandse Spellenfabriek die met elkaar meer dan zes miljoen bordspellen en puzzels per jaar bedenken, ontwikkelen en produceren.
De Nederlandse Spellenfabriek (NSF) werd in 1950 opgericht door speelgoed- en spellenfabrikant Koninklijke Hausemann & Hötte, dat in de jaren dertig van de vorige eeuw bij consumenten vooral bekend werd onder de naam Jumbo. Produceerde NSF in eerste instantie alleen voor ‘Jumbo’, later voerde de fabrikant opdrachten uit voor diverse opdrachtgevers wereldwijd. In 2007 werd Hausemann & Hötte overgenomen door M&R De Monchy en werd de naam gewijzigd in Koninklijke Jumbo. Sinds januari 2014 is NSF zelfstandig en richt de spellenfabrikant zich nog nadrukkelijker op de internationale markt. Meer dan 50 procent van de afzet gaat naar het buitenland. Petersen staat sinds voorjaar 2013 aan het roer na een jarenlange carrière in de groepsdirectie van Roto Smeets.
Wat is jullie kernactiviteit?
‘Onze kernactiviteit bestaat uit het cacheren van drukwerk op karton, het stansen van puzzels, speelborden en kartonnageframes, de productie van dozen en deksels en de assemblage tot eindproduct. Met karton kun je eindeloos driedimensionaal variëren in spelonderdelen. Karton heeft in vergelijking met plastic en hout een zeer duurzame uitstraling, waarbij recyclebaarheid gegarandeerd is.’
In welke markten zijn jullie actief?
‘Vanuit twee productiefaciliteiten in Medemblik bedienen we relaties in heel Europa, in de Verenigde Staten en in Canada met hoogwaardige, creatieve kartonnage-oplossingen voor al dan niet strategische bordspellen en puzzels. We werken voor A-merkuitgevers, voor retailers zoals Hema, Action en Lidl, en voor de zakelijke markt waaronder bedrijven, overheid en non-profit organisaties die hun communicatiedoelstelling willen ondersteunen met een spel of puzzel.’Wie zijn jullie afnemers?
‘Grote (inter)nationale speluitgevers als Jumbo, Diset, QueenGames, HansimGlück, SchmidtSpiele, Kosmos, Studio100, IdentityGames, Just2Play, EgmontKids, Gibsons, Lansay en vele anderen betrekken een groot deel van hun portfolio bij ons.’
Hoe onderscheiden jullie je?
‘Onze kracht ligt in een combinatie van factoren: slimme technische engineering in kartonnage, hoogwaardige kwaliteit en servicegraad, korte levertijden en een schaalgrootte die merkbaar flexibiliteit oplevert. De vakinhoudelijke passie voor spellen leidt zelfs regelmatig tot bijstelling van spelconcepten of spelregels als een oorspronkelijk idee nog kan winnen aan speelplezier of -frequentie.
Intern focussen we ons op verdere procesverbeteringen teneinde ook het resultaat verder te verbeteren, terwijl klanten de mogelijkheid wordt geboden de dure dollar te omzeilen door in Europa in te kopen in plaats van in Azië. Door plastic en houten spelonderdelen te vervangen door karton kunnen we efficiënt kleine productieruns maken. De kosten voor opslag, risico en kapitaalbeslag blijven daardoor beperkt terwijl bij (on)verwacht succes snel ingespeeld kan worden op extra vraag vanuit de markt.’
Welke onderwerpen staan bij jullie hoog op de agenda?
‘Samenwerking met partners in de keten is voor ons belangrijk. We kiezen zo veel mogelijk voor samenwerking met partijen uit de Benelux die actief zijn in kartonnage, packaging dan wel in de grafimediabranche. De kwaliteit, flexibiliteit en productstabiliteit van drukwerk, massiefkarton, omdozen, plastic interieurs, verpakkingsfolie zijn belangrijk voor een voorspelbaar productieproces. Voor plastic en houten spelonderdelen vinden we vaak een oplossing in Europa, om te voorkomen dat de transporttijden van vier tot vijf weken uit Azië de flexibiliteit benadelen. Als specialisme de inzet van partners in Azië vraagt, dan weten we dankzij jarenlange ervaring ook daar onze weg te vinden.’
Wat zijn jullie doelstellingen?
‘NSF mikt op rendabele groei in omzet en resultaat door een betrouwbare, creatieve partner te zijn met een marktconforme prijsstelling. Valutawijzigingen spelen NSF daarbij nu in de kaart, maar daar laten we ons niet door opjagen. Gefaseerd groeien, geeft ons de gelegenheid om met behoud van kwaliteit en leverbetrouwbaarheid duurzaam te bouwen aan relaties.
In het verkoopproces focussen we daarbij op producten die qua samenstelling optimaal gebruikmaken van de technische mogelijkheden van NSF. Vanuit service-overwegingen kunnen we relaties veel extra’s bieden, maar de basis moet zijn dat er behoefte is en blijft aan de specifieke kartonnage-expertise van NSF.’
Hoe lang zijn jullie lid van Kartoflex?
‘We zijn al sinds jaar en dag lid van Kartoflex en zijn ook actief in diverse commissies. Om te kunnen genieten van samenwerking en kennis vinden we het vanzelfsprekend om daar actief een bijdrage aan te leveren. Op enkele hogere functies na valt iedereen binnen ons bedrijf ook onder de Kartoflex-cao. Een transparant arbeidsvoorwaardenbeleid en goede arbeidsvoorwaarden zijn voor ons belangrijk om vakmanschap, gedrevenheid en loyaliteit van onze medewerkers te mogen verwachten.
We wonen de vergaderingen van Kartoflex trouw bij. We zien Kartoflex als een actieve organisatie die leden stimuleert in samenwerking, overleg en kennisdeling zonder dat daarbij getracht wordt de verantwoordelijkheid van bedrijven over te nemen.
Gezien de afnemende omvang van de branche denken we dat het verstandig zou kunnen zijn om samenwerking met andere brancheorganisaties te overwegen. Door te willen leren van branchevreemde of -gerelateerde bedrijven kan er mogelijk nog winst worden geboekt in het verstevigen van onze internationale concurrentiepositie. Ook kan wellicht op die manier de continuïteit van de werkgelegenheid in de Nederlandse verpakkingsbranche worden vergroot.’
Zijn er zaken die u mist in de dienstverlening van Kartoflex?
‘Nee, kennisdeling met branchegenoten is wenselijk en dat wordt op uitstekende wijze door Kartoflex gefaciliteerd. Bedrijven hebben ruimte nodig voor eigen beleid en keuzes en Kartoflex stelt zich daarin behulpzaam op zonder aandringend of eisend te zijn. En dat lijkt me de juiste insteek.’