28 september 2015

Kennismaken met... Kaleidoscope

Nico Kemper van Kaleidoscope in Almelo heeft een duidelijke filosofie over ‘succesvol ondernemen’. Die filosofie behelst zowel de relatie met zijn afnemers als met zijn personeelsleden. Beide moet je koesteren, weet hij. Zijn blik is daarbij gericht op de lange termijn. We maken nader kennis met de producent van luxe geschenkpapier en met een van de eigenaren. 

In het gesprek vallen geregeld de woorden ‘gevoel’, ‘betrokkenheid’ en ‘de kracht van het familiebedrijf’, want daar draait het volgens Nico Kemper om ‘in de business’.

Vader & DochterKaleidoscope is een zelfstandig familiebedrijf. Voor die tijd, van 1986 tot 1996, was de producent actief onder de naam Flexoprint en onderdeel van het gelijknamige Zweedse bedrijf. Eigenaar/directeur Nico Kemper nam de onderneming over van zijn broer. De naam Kaleidoscope kocht hij van het zogeheten Engelse bedrijf dat in die periode ter ziele ging. ‘Ik vond het een mooie naam en dat gold ook voor het logo. Bovendien past de naam precies bij onze activiteiten.’  In 2000 verhuisde Kaleidoscope naar de huidige (nieuwbouw)locatie van 10.000 vierkante meter. Het machinepark is up-to-date en wordt binnenkort uitgebreid met een zeven-kleuren-diepdrukmachine. Er werken vijftig medewerkers, waarvan 44 in de productie. Velen zijn al lange tijd in dienst. Nico Kemper (58) runt het bedrijf samen met zijn dochter Marlon Timmerhuis (34), tevens mede-eigenaar. Samen zijn zij verantwoordelijk voor de in- en verkoop.

Wat is jullie kernactiviteit?
Cadeaupapier‘Wij zijn een internationaal gerenommeerde producent van luxe geschenkpapier en -verpakkingen. Onze jarenlange ervaring in diepdruk stelt ons in staat om op professionele wijze cadeaupapier in met name het luxere segment te vervaardigen. Daarnaast zijn we een van de weinige bedrijven in Europa die geschenkpapier veredelen met glitter. We richten ons op de consumenten- en op de b-to-b-markt, met consumenten- en toonbankrollen. De verhouding is zo’n beetje 50/50.’


Wie zijn jullie afnemers?
‘We leveren zowel in Nederland als in het buitenland aan het grootwinkelbedrijf, aan grossiers en aan reclamebureaus. Deze laatste groep bestelt bij ons cadeaupapier voor de grote merken. We exporteren naar dertien landen, hoofdzakelijk in Europa. De export naar Japan en Zuid-Afrika mag geen naam hebben. Zo’n 60 tot 65 procent van onze producten gaat de grens over. We zien daarin een groei van jaarlijks 2 tot 3 procent. Van de crisis hebben we weinig gemerkt. Hoe dat kan? Ik proef dat de vakhandel, met name de iets luxere bedrijven, het goed doet. Dat is gunstig voor ons. En in familiebedrijven werkt het, denk ik, toch wat anders. We werken nauw samen met onze afnemers en importeurs. Omzet is daarbij niet bepalend, de relatie wel. Dat is een kwestie van gevoel. En van afspraken nakomen.’

CadeaupapierZijn jullie ook online actief?
‘Nee, maar in principe staat wel alles klaar om met een webshop te starten. Toch vind ik niet dat we daar nu al mee moeten beginnen. We willen de positie van de grossiers niet schaden. Ik verwacht wel dat er op termijn minder grossiers komen.’ 

Hoe onderscheiden jullie je?
‘We zijn sterk in persoonlijk contact. We bezoeken onze klanten regelmatig of we zien hen op de beurzen. Op een gegeven moment ontstaat er een band en dat maakt dat je je nauw bij je afnemers betrokken voelt. Mijn stelling is daarom: zorg eerst voor je bestaande klanten, voordat je op zoek gaat naar nieuwe. Als bedrijven daar geen prijs op stellen, dan zijn we niet de juiste partners voor elkaar. Business, zaken doen met elkaar, draait om meer dan alleen geld. Ik wil vooral plezierig zaken doen.

Van nieuwe klanten horen we wel eens dat ze verbaasd zijn over onze hoge servicegraad. Dat komt omdat we een familiebedrijf zijn. We willen onze klanten ontzorgen. Technisch gezien zijn er veel mogelijkheden. We kunnen daarmee altijd wel een passende oplossing bieden. En nogmaals, je moet op tijd leveren en je afspraken nakomen.’

Welke onderwerpen staan bij jullie hoog op de agenda?
‘In januari komt er een nieuwe zeven-kleuren-diepdrukmachine. Daarmee kunnen we sneller, beter en gemakkelijker produceren. We zitten nu op onze maximale capaciteit. Een nieuwe machine betekent ruimte om te groeien. Dat is niet de reden voor deze investering. We zijn tevreden met onze huidige omvang. We werken nu alleen in drie ploegen, volgend jaar kunnen we terug naar twee. Die nieuwe machine is puur voor het welzijn van onze mensen. ’s Nachts horen ze te slapen.

Hoog op de agenda staat ook het opleiden van onze medewerkers, zodat ze blijven meegroeien met het bedrijf. Voor die nieuwe machine bijvoorbeeld gaan ze nu al naar Italië. Ik wil dat ze ‘m straks samen met de leverancier hier kunnen opbouwen en van de hoed en de rand weten.’

Wat zijn jullie doelstellingen?
‘Het bedrijf continueren om zo vanuit een stabiele basis het bedrijf up-to-date te houden. Als we daarin slagen, blijft er voor ons een goede markt.’

Hoelang zijn jullie lid van Kartoflex?
‘Voor mijn tijd was Flexoprint al lid.’

Bezoekt u of bezoeken uw medewerkers de ledenbijeenkomsten?
‘In de beginperiode heb ik zelf een aantal bijeenkomsten bezocht. Tegenwoordig gaat een van de collega’s regelmatig.’

Mist u zaken in de dienstverlening van Kartoflex?
‘Nee, ik ben dik tevreden. Een van de goede zaken die Kartoflex op pakt, zijn de safety checks.’