Kennismaken met.... VAC, producent van rondcartonnage en hoekprofielen
VAC, bestaand uit productbedrijven Van Antwerpen Cartonnage en Angleboard en handelsbedrijf Cader, geniet van oudsher vooral bekendheid als ‘kokerproducent’. De laatste jaren echter werkt het bedrijf hard aan zijn marktpositie als innovator. Mooi voorbeeld daarvan is de Pack-Rack-display, vertelt Johan Ceelen, general manager van het bedrijf. VAC, dat 82 medewerkers telt, maakt na de recente overname door The Carlyle Group deel uit van de Signode Industrial Group. Binnen Signode is VAC onderdeel van het platform Protective Packaging Group Europe.
Wat is jullie kernactiviteit?
‘Wij zijn gespecialiseerd in de verwerking van PE-gecoat materiaal dat na verwerking overblijft als uitvals- of wel afvalmateriaal. Door verhitting sealen of persen we als het ware meerdere lagen papier of karton op elkaar. Dat is een continu proces. Van dat materiaal maken we verschillende soorten rondcartonnage en hoekprofielen. Dit doen we in meerdere landen in Europa.’
In welke markten zijn jullie actief?
‘We zijn op verschillende markten actief, zoals in de bouw met verschillende uitvoeringen van onze Monotub, in de transport- en logistiekbranche met onze stuwkussens voor het vastzetten van ladingen en in de staal- en aluminiumwereld waar onze hoekprofielen worden gebruikt ter bescherming van rollen staal. Daarnaast leveren we hoekprofielen en omsnoeringsband aan distributeurs van verpakkingen, veelal bedrijven die sterk vertegenwoordigd zijn in de industrie en in de agf-sector. Onze producten zijn breed inzetbaar: overal waar producten of pallets verpakt, beschermd dan wel gestabiliseerd moeten worden. We leveren inmiddels aan 35 landen wereldwijd.’
Hoe onderscheiden jullie je?
‘Met behulp van een uitgebalanceerde technologie maken wij van afval hoogwaardig verpakkingsmateriaal. Natuurlijk proberen onze leveranciers de uitval te beperken, maar wereldwijd is er voldoende aanbod. Wij maken voor hen kokers van hun afvalmateriaal. Daar rollen zij vervolgens hun papier weer op.’
Welke onderwerpen staan bij jullie hoog op de agenda?
‘We willen kwalitatief hoogwaardige producten ontwikkelen en produceren die waarde toevoegen.’Wat zijn jullie doelstellingen?
‘Het belang van innovatie staat voor ons op nummer één. Daarvoor hebben we ook een flinke omzetdoelstelling neergelegd binnen onze groep. Tussen de 10 en 20 procent moet uit innovatie komen. We focussen op de belangrijkste afnemers en proberen door goed naar hen te luisteren, door als het ware op hun stoel te gaan zitten, in te spelen op hun behoefte. Soms leidt dat tot een geheel nieuwe product, zoals de Pack-Rack-display, die niet alleen zorgt voor besparingen in de supply chain, maar ook voor een mooiere verkooppresentatie van bijvoorbeeld seizoensartikelen op de winkelvloer. Het materiaal is sterk en watervast en kan na gebruik bovendien in de balenpers. Soms gaat innovatie echter om kleine aanpassingen, zoals aan het ventiel van onze stuwkussens. Door een kleine wijziging kan het stuwkussen sneller gevuld worden. We zijn ervan overtuigd dat innovatie tot een betere positie bij onze prospects leidt. Dozenschuivers zijn er al genoeg.’
Hoelang zijn jullie lid van Kartoflex?
‘Zolang als ik me kan heugen! Van Antwerpen Cartonnage is in 1954 opgericht. Zelf werk ik hier al 25 jaar. Lidmaatschap is voor ons belangrijk. Kartoflex sluit de cao af voor onze bedrijfstak en zorgt daarmee voor onze werknemers. Kartoflex houdt ons ook op de hoogte van alle relevante wetswijzigingen.’
Bezoekt u of bezoeken uw medewerkers de ledenbijeenkomsten? Zo ja, welke en wat zijn uw ervaringen?
‘Onze medewerkers bezoeken de HR- en arbobijeenkomsten. Wij stellen prijs op de branche-informatie die we via nieuwsbrieven en de website van Kartoflex ontvangen. Die informatie delen we met de medewerkers en nemen we mee in onze bedrijfsvoering.’
Kijk voor meer info over VAC op: www.vac-bv.nl