5 november 2015

Kennismaken met... Snel

Naast groei en het actief uitbreiden van de huidige en nieuwe activiteiten plaatst Wout Verbruggen, algemeen directeur van de firma Snel in Bemmel, ook een ander onderwerp hoog op de agenda, namelijk de vitaliteit van zijn medewerkers. Hij wil hen stimuleren zo goed mogelijk met hun gezondheid om te gaan, bijvoorbeeld door het aanbieden van fruit tijdens het werk.

Wout Verbruggen (47) is een nieuwkomer in de branche. Afgelopen zomer trad hij na een carrière in de hygiënesector via een management buy-in aan als managing director bij Snel BV.

Na een eerste kennismaking raakte hij snel enthousiast. Hij trof een bedrijf aan met veel kennis, kunde en liefde voor het product, maar enigszins reactief in het bewerken van de markt, en precies daar ligt als commerciële marketingman zijn kracht én zijn uitdaging. 

Snel was tot voor kort een familiebedrijf, gestart in 1960 in Bredevoort als snoepproducent. De heer Snel senior was niet tevreden over de verpakkingen en besloot ze daarom zelf te gaan maken, waarna de focus verschoof naar het afwerken van kartonnen verpakkingen. Snel is sinds 1988 gevestigd in Bemmel (toen nieuwbouw) en beschikt over zevenduizend vierkante meter productieruimte inclusief uitbreidingsmogelijkheden op het naast gelegen perceel. Er staan 65 medewerkers op de loonlijst (met twintig uitzendkrachten als flexibele schil).

Wat is jullie kernactiviteit?
‘We zijn eigenlijk het best te omschrijven als dienstverlener. We zijn binnen Europa de grootste afwerker op het gebied van stansen, vouwen, plakken, vensteren of een combinatie daarvan. Daarnaast kunnen we voor onze afnemers ook een stukje fulfilment verzorgen. 

Die combinatie van activiteiten wil ik graag voortzetten. Ontwikkelingen volgen elkaar steeds sneller op, en dat zal alleen maar toenemen. Ook de rol van verpakkingen wordt belangrijker, om consumenten te verleiden. Dat betekent in de praktijk vaak kleinere, maar vaker wisselende series. Daar liggen voor ons kansen. We zijn eraan gewend om snel machines en lijnen om te bouwen en doen wat dat betreft onze naam alle eer aan.’

Verpakking SnelIn welke markten zijn jullie actief?
‘We werken hoofdzakelijk voor de voedingsmiddelenindustrie in de Benelux. We bedienen daarnaast afnemers in de cosmetica, farmacie, speelgoedbranche, elektronica en logistiek.’

Wie zijn jullie afnemers?
‘Onze afnemers zijn drukkerijen, karton producerende bedrijven en ontwerpbureaus.’

Hoe onderscheiden jullie je?
‘We worden dagdagelijks benaderd met de vraag of we producties kunnen overnemen. Bedrijven hebben een capaciteitsprobleem of ze hebben te maken met complexe issues. Er is hier veel kennis en kunde aanwezig, over karton en de afwerking daarvan, maar ook over hoe je lijnen en machines aanpast. Dat doen we hier allemaal zelf en daarmee onderscheiden we ons. 

Dat vakmanschap zie je terug in de kwaliteit. Daar zijn we erg scherp op, temeer omdat we voor derden werken. We beschikken over een eigen kwaliteitsdienst die alle output van alle lijnen continu controleert, bij iedere stap in het proces.

Ons werk blijft mensenwerk, zeker gelet op alle uitdagingen. Al komt het woord ‘nee’ in ons woordenboek niet voor. We zijn altijd bereid met onze klanten mee te denken en vinden ook altijd een oplossing. Ook die flexibiliteit is kenmerkend voor Snel.’

Welke onderwerpen staan bij jullie hoog op de agenda?
‘Dat zijn er een heleboel. Voor mijn komst heeft er via Kartoflex een onderzoek plaatsgevonden naar de gezondheid, leefstijl en werkbeleving van onze medewerkers. Hieruit blijkt dat onze medewerkers zich zeer betrokken voelen bij het werk. Niet voor niets werkt hier ook een aantal oudere werknemers. Er zijn echter ook zaken die de fysieke belastbaarheid negatief beïnvloeden, zoals het feit dat we in twee ploegen werken. 

We stellen nu een programma samen om de duurzame inzetbaarheid van onze mensen te bevorderen, onder andere door het organiseren van een workshop in combinatie met coaching. 

Verpakking SnelVoeding vormt daarin een belangrijk onderdeel. We willen mensen ervan bewust maken dat het belangrijk is om de dag te starten met een ontbijt en dat energiedrankjes niet de meest duurzame manier vormen om energie tot je te nemen. Als alternatief willen we fruit als tussendoortje gaan aanbieden. Onze rol is het bewust maken en stimuleren van gezonde keuzes.Een ander onderwerp dat hoog op de agenda staat, is het actiever communiceren met klanten. We willen nog beter en vaker vertellen wat we doen en vooral: wat we kunnen. Een voorbeeld hiervan is het bundelen en sealen van door ons geproduceerde verpakkingen. Dit gebeurde tot nu toe veelal bij sociale werkplaatsen, maar dat werk verhuist in het kader van de Participatiewet hiernaartoe. Voor opdrachtgevers betekent dat minder handling en transport, een betere coördinatie en een snellere levertijd.’

Wat zijn jullie doelstellingen?
‘We willen een gezonde groei doormaken. We groeien nu 10 tot 20 procent in omzet per jaar en dat niveau willen we minimaal vasthouden. We willen de technische mogelijkheden die we kunnen bieden uitbreiden, onder andere door met interne opleidingen de inzetbaarheid van onze medewerkers te vergroten. Met die nieuwe kennis willen we de capaciteit op al onze lijnen verbeteren. We willen nog actiever met onze huidige en met onze nieuwe klanten meedenken en extra werkzaamheden aanbieden op het gebied van fulfilment. We kijken ook over de grenzen, en zullen ons meer op de Duitse markt gaan richten.’

Hoelang zijn jullie lid van Kartoflex?
‘Dat weet ik niet precies. Ik sta positief tegenover het lidmaatschap en heb inmiddels kennisgemaakt met een aantal mensen van Kartoflex. Ik zal op de bijeenkomsten zeker mijn gezicht laten zien.’

Wat verwacht u van een werkgeversvereniging als Kartoflex?
‘Het werk in deze sector is arbeidsintensief. Dat brengt veel aandacht met zich mee voor personeel, voor arbo, vitaliteit, cao en pensioenzaken. Volgens mij vult Kartoflex dat goed in.’