16 december 2015

Kennismaken met... Cordupack



Cordupack in Stoutenburg-Noord, onder de rook van Amersfoort, weet zich goed staande te houden in de vechtmarkt waarin de dozenproducent opereert. Dit jaar realiseerde het bedrijf een groei van 10 procent en ook volgend jaar wil algemeen directeur Duco Hoekstra vasthouden aan dit groeiscenario. Een van de pijlers onder deze (klanten)groei is het ISO22000-certificaat. Door processen te automatiseren, verbetert Cordupack niet alleen de werkomstandigheden voor zijn personeel maar tevens de efficiency en daarmee zijn concurrentiepositie in food.

Na een carrière bij Van Meurs Golfkarton in Bussum en later bij Helna Verpakking in Hoevelaken - dat in 1986 naar Barneveld verhuisde – besloot hij in 1992 zelf dozen te gaan produceren op de oude locatie van zijn laatste werkgever. Cordupack startte met de productie van kleine series dozen. Er werkten vier medewerkers. Dat zijn er inmiddels achttien. Duco Hoekstra voert samen met Sissie van Zwieten, verantwoordelijk voor commercie, de leiding.

Wat is jullie kernactiviteit?
‘Wij verwerken platen golfkarton tot dozen, in diverse afmeting en uitvoering, al dan niet bedrukt in een, twee of drie kleuren. Dankzij onze volautomatische stansmachine behoren ook speciale interieurs, postverzenddoosjes, webshopdozen en verpakkingen voor cd’s, dvd’s, trays en handopzetdozen tot de mogelijkheden. Daarnaast verwerken we golfkarton tot vulstukken.’

In welke markten zijn jullie actief?
‘We zijn in diverse markten actief, in food en non-food. Ieder bedrijf dat produceert of producten vervoert, heeft verpakkingen nodig. Sinds twee jaar , na het behalen van het ISO 22000-certificaat, doen we meer in food. Foodverpakkingen moeten aan hoge eisen voldoen. We merkten dat bedrijven steeds vaker naar ISO 22000 gingen vragen. Dat was voor ons aanleiding om onze procedures volgens dit voedselveiligheidssysteem vast te leggen. Food was goed voor 10 procent van onze omzet, inmiddels is dat 30 procent. Die omzet is additioneel.’

Wie zijn jullie afnemers?
‘We leveren dozen aan multinationals, retailers, producenten en fulfilmentbedrijven die het voorraadbeheer en het klaarmaken en verzenden van bestellingen voor webshops verzorgen. We focussen ons op de Nederlandse markt. Het is volumetechnisch niet efficiënt om golfkarton over grote afstanden te vervoeren. Incidenteel gaan we de grens over.’

Hoe onderscheiden jullie je?
‘Wij voeren een persoonlijke benadering hoog in het vaandel. Zo gebruiken we geen doorkiesnummers, zodat een relatie die contact met ons opneemt vrijwel altijd direct de juiste persoon aan de lijn krijgt. We zijn flexibel en snel en onze inspanningen zijn er altijd op gericht om onze klanten zo veel en zo goed mogelijk te ontzorgen. Als we een afspraak niet kunnen nakomen, zullen we onze opdrachtgever zo snel mogelijk informeren en een adequate oplossing aanbieden. We denken met onze klanten mee . We attenderen hen op nieuwe ontwikkelingen en toepassingen en dragen ook proactief ideeën aan, bijvoorbeeld als een klant veel verschillende kwaliteiten afneemt die eigenlijk niet nodig zijn. Daarmee bieden we ze inkoopvoordeel. Soms gaat het om heel andere zaken, zoals het efficiënter belasten van pallets.’ 

Wat zijn voor u belangrijke onderwerpen op dit moment?
‘ISO 22000 en ISO 26000 zijn voor ons belangrijke thema’s. Voldoen aan deze richtlijnen is één, zorgen dat je eraan blíjft voldoen, is stap twee. We zijn zoals gezegd sinds twee jaar gecertificeerd voor ISO 22000. ISO 26000 hebben we zelf opgepakt, voordat Kartoflex samen met Berenschot startte met de collectieve invoering van deze MVO-maatregelen. Op onze site vermelden we aan welke eisen we voldoen ten aanzien van het milieu en ons personeel.

Een duurzame productie en een duurzame inzetbaarheid van onze medewerkers staan bij ons centraal. Zo zorgen we voor goede en veilige werkomstandigheden, denk aan de Kartoflex Branche RI&E, en investeren we in maatregelen om hen te ontlasten. Een goed voorbeeld daarvan is de invoering van het automatisch stapelen van platen, waardoor dit werk fysiek minder zwaar is en medewerkers een andere rol krijgen. Hun functie schuift op richting operator. We doen daarnaast mee met het Sectorplan. We hebben ons aangemeld voor de projecten ‘Gezondheids- en vitaliteitschecks’ en ‘Erkennen en waarderen’. Wat dat laatste project betreft: er zijn mensen binnen ons bedrijf die zich willen ontwikkelen en daarin moet je ze supporten vinden wij.’

Wat staat de komende tijd hoog op de agenda?
‘Hoog op de agenda staat ons groeiscenario. We willen groeien, volgend jaar weer met 10 procent in omzet en volume. We acquireren actief en zijn goed vindbaar op internet. Het feit dat we ISO 22000 zijn gecertificeerd, is zeker een succesfactor. Niet alle bedrijven in onze markt hebben hun procedures op orde. Een andere reden voor klanten om te switchen, zeker als ze verder tevreden zijn, is prijs. Meestal is dat echter niet de enige verklaring. Zelf benadrukken we vooral dat we snel en flexibel zijn. Behalve op food richten we ons steeds meer op fulfilment.’

Hoelang zijn jullie lid van Kartoflex en gaat u wel eens naar de ledenbijeenkomsten?
‘Toen ik het bedrijf in 1992 oprichtte, was lidmaatschap verplicht. We zijn een klein tot middelgroot bedrijf. Dan is het zeer prettig om te zijn aangesloten bij een branchevereniging waar je goed terecht kunt met vragen op een breed terrein. Wij hebben geen aparte HR-manager bijvoorbeeld. Helaas lukt het niet om alle bijeenkomsten te bezoeken.’

Mist u zaken in de dienstverlening van Kartoflex of heeft u nog tips?
‘De functie-omschrijvingen in de cao zijn vrij summier in vergelijking met de omschrijvingen die wij in de praktijk gebruiken, maar dat is een inhoudelijke kwestie. Ik ben heel blij zoals het nu bij Kartoflex gaat.’


 

 

 

 

 https://www.cordupack.nl/