9 februari 2015

Kennismaken met Schut

Bert-Jan van BolhuisKoninklijke Schut (werkmaatschappijen Schut Packaging en Schut Systems) besloot afgelopen jaar tot een koerswijziging. Het bedrijf met een (geconsolideerde) omzet van 20 miljoen euro en ruim honderd medewerkers op de loonlijst wil zich nadrukkelijker profileren als totaalleverancier van verpakkingsoplossingen. ‘De unieke combinatie van onze jarenlange ervaring met verpakkingen en onze uitgebreide kennis van verpakkingsmachines was twee jaar geleden aanleiding het predicaat Koninklijk weer met 25 jaar te verlengen’, vertelt managing director Bert-Jan van Bolhuis met trots.

Wat is jullie kernactiviteit?
‘Wij creëren meerwaarde voor onze afnemers met de slimste verpakkingsoplossingen van vouwkarton, vouwkunststof of een combinatie hiervan. We hebben afgelopen jaren fors geïnvesteerd, onder andere in een eigen ontwerpafdeling. Die investeringen voegen waarde toe voor onze klanten. We buigen ons over de doelgroep, over het type winkel, de plaats op het schap, de uitstraling van het product, de merkbeleving en het verpakkingsproces, maar weten ook hoe we die verpakking efficiënt tegen een bepaalde kostprijs kunnen produceren. Daarmee zijn we meer dan producent alleen.’

Verpakkingen SchutIn welke markten zijn jullie actief?
‘We zijn een brede aanbieder en sluiten geen markten uit. Farmacie is een uitzondering, omdat daarvoor zeer specifieke eisen gelden. Met zelfzorggeneesmiddelen schurken we wel tegen die markt aan. In de praktijk zijn we actief in zowel food als non-food. De verhouding is ongeveer 40/60.’


Wie zijn jullie afnemers?
‘We bedienen grote internationale afnemers, maar leveren ook aan kleinere bedrijven. Bekende A-merkfabrikanten zijn: Hewlett Packard, TomTom, Nivea, NatraJacali, Perfetti Van Melle en Unilever. We leveren aan versproducenten, bijvoorbeeld in de visindustrie, maar ook aan fabrikanten van private labels. We zien daarin een toename. Tegelijkertijd proberen we als middelgroot bedrijf weg te blijven uit het prijsgeweld door waarde toe te voegen.’

Hoe doen jullie dat?
‘We onderscheiden ons met onze ontwerpafdeling en met alle extra kennis die we daardoor in huis hebben. Dat neemt niet weg dat als een bedrijf zijn eigen ontwerpbureau meebrengt we daar prima mee kunnen samenwerken. We bieden een breed pakket diensten aan, waarbij we verschillende disciplines combineren, zodat ontwerpen makkelijker over de verpakkingsmachines lopen. Zo halen we verspilling en dus kosten uit de keten.

We zien met name groeikansen in event driven verpakkingen, bijvoorbeeld speciale verpakkingen voor vader- of moederdag. Daar ligt een deel van onze focus op. Ook in online zien we kansen. Premiummerken streven naar een product- en merkbeleving tot aan de voordeur. De rol van verpakkingen als communicatiemiddel wordt nog belangrijker. Bijkomend voordeel is dat we ook vouwkunststof kunnen verwerken.’

Wat zijn jullie doelstellingen?
‘We willen de toonaangevende leverancier van slimme verpakkingsoplossingen zijn. We hebben dat geformuleerd als smart thinking, smart packaging. Smart staat voor onze manier van werken. Voorop staan: tevredenheid van onze relaties en zoals gezegd toegevoegde klantwaarde, langdurige samenwerkingsverbanden, werkplezier van onze medewerkers en verantwoordelijkheid voor onze samenleving. Dat zijn geen holle kreten, we gaan dat ook meetbaar maken.’

Schut EerbeekWelke onderwerpen staan bij jullie hoog op de agenda?
‘Afgelopen jaren hebben we hard gewerkt om onze positie als totaalaanbieder verder te verstevigen. Onze strategische heroriëntatie, die tot uiting komt in onze nieuwe naam en onze opnieuw geformuleerde visie, missie en kernwaarden, past in die lijn. Hoog op de agenda staat onderscheid door waarde te creëren.

In maart zullen we de nieuwste drukpers van Komori in productie nemen (zeven kleuren plus lak, red.). Deze investering maakt deel uit van een groot investeringsprogramma dat loopt tot 2016.’

Hoelang zijn jullie lid van Kartoflex en wat waren jullie overwegingen daarbij?
‘Volgens mij zijn we lid vanaf het eerste uur. Ik werk hier nu 26 jaar en weet niet anders… Lidmaatschap is belangrijk. Kartoflex behartigt onze belangen, onder andere bij de cao-onderhandelingen. Kartoflex heeft expertise op terreinen waar wijzelf minder goed in thuis zijn, zoals bepaalde juridische zaken, voedselveiligheid en niet te vergeten: arbo.’

Welke bijeenkomsten bezoekt u? Heeft u tips of zijn er voor u verbeterpunten?
‘Ik bezoek minimaal één keer per jaar een ledenvergadering. Het is goed om collega’s te ontmoeten. Mijn tip aan leden, niet alleen aan directies, maar ook aan bijvoorbeeld HR-medewerkers: bezoek de bijeenkomsten, bijvoorbeeld die van het HR-platform. Je hoort er interessante zaken die de branche bezighouden.’

Kijk voor meer info over Schut op de nieuwe site: www.schut.nl
Schut