23 maart 2015

Kennis maken met...Hellema Verpakkingen

Jeroen RotterdamHellema Verpakkingen in Zaandam is gespecialiseerd in de productie van flexibele verpakkingen voor levensmiddelen. Of deze nu gemaakt worden van kunststof of papier, gemetalliseerd, gelamineerd of gecoat zijn, uitgangspunt voor het bedrijf is - naast een aantrekkelijke communicatie met de consument - een optimale productbescherming om zo verspilling te voorkomen. Hellema Verpakkingen voert duurzaamheid hoog in het vaandel. Wat algemeen directeur Jeroen Rotterdam betreft, mag er dan ook meer aandacht komen voor bioplastics in het algemeen en het beter scheiden en recyclen van kunststof in het bijzonder.

Hellema Verpakkingen in Zaandam werd in 1906 opgericht om dozen, wikkels en zakken te produceren voor de eigen bakkerij. Al snel ging het bedrijf zelfstandig verpakkingen en papierwaren produceren voor andere levensmiddelenbedrijven in de Zaanstreek, die bekend staat als de provisiekast van Nederland. Sinds de jaren zeventig richt het bedrijf zich op de productie van een breed scala aan flexibele verpakkingen. Hellema Verpakkingen heeft een modern machinepark en investeert continu in de nieuwste technologie. Sinds het jaar 2000 maakt de producent (25 medewerkers) deel uit van de FPH-bedrijvengroep.
Hellema Verpakkingen
Wat is jullie kernactiviteit?
‘Hellema Verpakkingen is gespecialiseerd in het produceren van voedselveilige, innovatieve verpakkingen van kunststof en papier voor de levensmiddelenindustrie. Alle activiteiten vallen onder ons kwaliteitsmanagementsysteem dat gecertificeerd is volgens de global standard van BRC-IoP, categorie 1.

We ontwikkelen en produceren verpakkingen met een hoge toegevoegde waarde op het gebied van toegepaste materialen, service en grafische technieken. Onze vakmensen beschikken over veel parate kennis, zowel van materialen en druktechnieken als van bandsd en food zelf. We kunnen snel op wensen inspelen en concepten uitwerken tot innovatieve verpakkingsoplossingen met een zeer korte time-to-market.’

Productie Hellema VerpakkingenIn welke markten zijn jullie actief?
‘Richtten we ons van oudsher op deze regio, op dit moment zijn we actief in een straal van zo’n zeshonderd kilometer rond Zaandam, dicht bij de klant. We leveren verpakkingsmaterialen aan A-merk- en huismerkfabrikanten in de Benelux, UK, Duitsland, Frankrijk en Scandinavië. We bedienen producenten van biscuits en banket, beschuit en toast, chocolade en snoep, snacks, tabak en foodgerelateerde specialiteiten.’

Hoe onderscheiden jullie je?
‘We werken intensief met onze klanten samen om op basis van zeer korte levertijden, soms slechts enkele dagen, verpakkingsproducten te ontwikkelen. Vertrouwen is dan een belangrijke voorwaarde. De producten worden op maat gemaakt, zodat ze optimaal op de machines van onze klanten kunnen draaien. Een betrouwbare schakel in de keten word je echter niet alleen door snel te leveren, maar door ondersteuning te bieden waar dat nodig is.

We zijn sterk in het meedenken met onze klanten, gevraagd en soms ook ongevraagd. Dat kan gaan over kleur- en of materiaalgebruik, maar ook over duurzaamheid of mechanische eigenschappen. Afhankelijk van het doel van een verpakking, of deze nu dient als barrière tegen ultraviolet licht, vocht, vet, aroma, temperatuur of transport, testen we diverse mogelijkheden voor een optimaal resultaat. Zo kan je met een coating beschermende eigenschappen aan een verpakking toevoegen en de levensduur van producten verlengen. Daarmee zorgen we ervoor dat voedsel langer vers blijft in de hele distributieketen tot in het keukenkastje van de consument.’

Productie Hellema VerpakkingenWelke onderwerpen staan bij jullie hoog op de agenda?
‘Verspilling is een hot item. Kunststof heeft papier een beetje verdrongen als verpakkingsmateriaal vanwege zijn gewicht en vele goede eigenschappen, maar je ziet dat papier, al dan niet met een coating, sterk terugkomt. Tegelijkertijd zie je de opkomst van bioplastics, kunststof recycling en het verminderen van onnodige (dikke) omverpakkingen. Ik juich die ontwikkeling toe. We moeten ons losmaken van olie als grondstof. Er moet alleen nog meer aandacht komen voor het gebruik en hergebruik van duurzame verpakkingen. Verbranden is zonde en met composteren wordt de keten te lang. Bij papier en karton is dat al sinds jaren de gewoonste zaak van de wereld.

Als Hellema Verpakkingen richten we ons wel op de toepassing van duurzame materialen, al gaat ons dat niet snel genoeg. De belangstelling met name vanuit retail en consument moet nog groeien. Mensen zien filmpjes van plastic soup, maar begrijpen niet dat dit heel weinig met ons eigen plasticgebruik te maken heeft. Het gaat om de perceptie. Als je kijkt naar milieubelasting, dan is een goed ontworpen verpakking bijna altijd beter dan geen verpakking. De voedselgerelateerde milieubelasting zit voor minder dan tien procent in verpakkingen, de rest zit in de producten zelf. En precies daar begint het meedenken van Hellema Verpakkingen.’

Wat zijn jullie doelstellingen?
‘Net als bij ieder bedrijf gaat het bij ons ook om de vraag: wat verdienen we. Dat willen we echter op een zo verantwoord mogelijke manier doen, rekening houdend met alle stakeholders. Om dat in onze organisatie te verankeren en de buitenwacht te laten zien dat we maatschappelijk verantwoord ondernemen, doen we mee met de mogelijkheid die Kartoflex ons biedt om collectief ISO 26000 in te voeren.’

Productie Hellema VerpakkingenHoelang zijn jullie lid van Kartoflex?
‘Ik weet niet beter dan dat we bij de cao van Kartoflex zijn aangesloten. We bezoeken regelmatig de bijeenkomsten. Zelf ben ik lid van de Kartoflex Arbo Commissie en heb ik me de laatste tijd ingezet voor de nieuwe e-learningmodule ‘Veilig werken met gevaarlijke stoffen’. Medewerkers van alle Kartoflex-bedrijven kunnen deze module periodiek volgen en zo hun kennis en vaardigheden op peil houden. Dat is een verantwoordelijkheid van werkgevers en werknemers, die daarmee samen borgen dat we bewust met gevaarlijke stoffen werken.’

Zijn er zaken die u mist in de dienstverlening van Kartoflex?
‘Het zou mooi zijn als zo veel mogelijk bedrijven uit de branche zich aansluiten en de bijeenkomsten bezoeken. Je hoort dan hoe andere bedrijven met bepaalde zaken omgaan of welke oplossing zij hebben gekozen voor een probleem. Denk bijvoorbeeld aan de Arbocatalogus, of zoals nu met de training ‘Veilig werken met gevaarlijke stoffen’. Deze training is tot stand gekomen doordat een aantal leden intensief met elkaar heeft samengewerkt. Het is goed dat Kartoflex als branche-organisatie alle arbozaken stimuleert en ondersteunt, naast de cao.’