Elopak ontwikkelt nieuwe zuivelverpakking
Arla en Melkunie, beide merken van Arla Foods Nederland, introduceren een nieuwe verpakking op de Nederlandse markt, de Pure-Pak Sense. Het pak is na het uitschenken eenvoudig plat te maken, op te vouwen en uit te knijpen voor het laatste restje. Arla en Melkunie willen hiermee bijdragen aan het terugdringen van voedselverspilling. De nieuwe verpakking is door Elopak ontwikkeld en is vanaf week 33 in de schappen, informeert de zuivelproducent.
In Nederland wordt per jaar ongeveer 30 liter vla, pap, yoghurt en kwark per persoon geconsumeerd. Voor deze dikvloeibare zuivelproducten geldt dat na uitschenken - en na uitknijpen - een deel van de inhoud, zo’n 5%, achterblijft in het pak. Dit verdwijnt in de afvalbak. Zonde voor het milieu en de portemonnee. Minder voedsel in de afvalbak betekent minder verspilling van energie en grondstoffen die nodig waren om het product te telen, verwerken, vervoeren en te koelen.
De nieuwe pakken van Arla en Melkunie hebben aan de zijkanten vouwlijnen waardoor het eenvoudig is om het pak na het uitschenken plat te maken, op te vouwen en uit te knijpen. Hierdoor blijft er vrijwel geen restant van het zuivelproduct in het pak achter en neemt de hoeveelheid zuivel die jaarlijks in de afvalbak belandt af. Naar eigen zeggen zijn de nieuwe pakken ook qua look & feel onderscheidend. Zo hebben ze een unieke ronde bovenkant en aan de zijkant ribbellijnen, waardoor het pak meer grip heeft en gemakkelijker is te hanteren.