4 februari 2016

MKB Nederland opent meldpunt late betalingen



Kartoflex heeft eind 2014 het bestuur van MKB Nederland attent gemaakt op de problematiek rond steeds verder oplopende betalingstermijnen. De afgelopen tijd is hier meerdere malen contact met MKB Nederland over geweest, hetgeen nu een voorzichtig eerste resultaat lijkt te hebben opgeleverd. 

Kartoflex heeft in deze kwestie het volgende standpunt ingenomen: 
‘De Europese Richtlijn 2011/7/EU gaat uit van een maximale betalingstermijn van 60 dagen (business to business). Er is echter een uitzonderingsbepaling opgenomen die commerciële partijen toestaat om op basis van het principe van contractuele vrijheid uitdrukkelijk een langere betalingstermijn overeen te komen onder de voorwaarde dat deze niet kennelijk nadelig is voor de crediteur.

Betalingstermijnen lopen steeds verder op
Het midden- en kleinbedrijf heeft in toenemende mate te maken met (grotere) klanten die eenzijdig steeds langere betalingstermijnen afdwingen. Betalingstermijnen van 90 of zelfs 120 dagen zijn helaas geen uitzondering meer. Terwijl de gevolgen van het verslechterende betalingsgedrag en oplopende termijnen zeer groot zijn. Veel crediteuren verkeren eenvoudigweg niet in de positie om nee te zeggen tegen de betalingstermijnen die veel van hun klanten hanteren. Van een gelijkwaardige onderhandelingspositie is derhalve geen sprake. Grote(re) klanten benutten op deze manier steeds verder hun leverancierskrediet en dwingen daarnaast ook kortingen af. Aan de andere kant is het voor het midden- en kleinbedrijf erg lastig om bij banken voldoende financieringsfaciliteiten te verkrijgen.

Groeimogelijkheden in het geding
Deze situatie remt de groei van het midden- en kleinbedrijf en zorgt ervoor dat de noodzakelijke investeringen achter- of zelfs uitblijven. Lidstaten kunnen echter wetgeving en regelingen introduceren ten gunste van de crediteur die verder gaan dan de Europese Richtlijn en de maximale betalingstermijn derhalve beperken. De Nederlandse overheid heeft van deze mogelijkheid helaas nog geen gebruik gemaakt.

Betalingsgedrag en -moraal moeten verbeteren
Koninklijke Kartoflex roept het Algemeen Bestuur van MKB Nederland op om deze problematiek bovenaan de politieke agenda te zetten. Zowel op nationaal als op Europees niveau dient Nederland zich er sterk voor te maken dat het betalingsgedrag en de betalingsmoraal sterk verbeteren. De Nederlandse overheid zou kunnen beginnen om de eigen nationale wetgeving aan te scherpen.’

Meldpunt Late Betalingen MKB Nederland
Lees
hier informatie over het meldpunt late betalingen van MKB Nederland.