4 februari 2016

Kennismaken met... Boxmaking OP

Boxmaking OP in Oude Pekela, sinds 2009 in handen van Bohlmeijer in Duitsland, richt zich puur op de productie van halsdozen. Deze kartonnen verpakkingen, hoofdzakelijk voor sigaren, gaan naar afnemers in heel Europa. Het antirookbeleid zorgde afgelopen jaren voor een rem op de productie en de investeringen.

Wat is jullie kernactiviteit?
Juko KuiperBedrijfsleider Juko Kuiper: ‘Wij zijn gespecialiseerd in de vervaardiging van halsdozen bestemd voor de internationale tabaksverwerkende industrie, de cosmetica- en de parfumindustrie. We zijn in staat om vijftien tot achttien miljoen dozen op jaarbasis te produceren. De afgelopen drie jaar zitten we onder dat niveau. Door het strengere Europese rookbeleid, en de daardoor per land gewijzigde etiketteringsregels, houden tabaksfabrikanten minder voorraden aan. We verwachten dat dit tijdelijk is. Dit jaar rekenen we op een aantrekkende markt. De Europese regelgeving is duidelijk. Op nationaal niveau worden nu beslissingen genomen hoe deze Europese regels geïnterpreteerd moeten worden. Daarnaast verwachten sigarenfabrikanten dat rokers in de toekomst vaker zullen kiezen voor ‘genotsroken’ in plaats van voor de goedkoopste peuken.’

In welke markten zijn jullie actief?
‘De tabaksindustrie is onze belangrijkste markt, goed voor 85 procent van ons volume. We leveren rechtstreeks aan de grootste sigarenfabrikanten van Europa. We zetten onze producten af in de Benelux, Frankrijk, Duitsland en de Scandinavische landen. Incidenteel leveren we ook halsdozen aan Zuid-Amerika. Onze halsdozen voor de cosmetica- en parfumindustrie gaan naar Frankrijk en Duitsland.’

Hoe onderscheiden jullie je?
prada‘Wij brengen een zeer specialistisch product op de markt. Er zijn maar een paar bedrijven die dit doen, waaronder ons moederbedrijf. Na het faillissement van Gestel in Eindhoven, in 2009, zijn we overgenomen door Bohlmeijer. We leveren de hoogste kwaliteit, daar staan we echt om bekend.’

Welke onderwerpen staan bij jullie hoog op de agenda?
doosjes‘Door de daling van de afzet hebben we vorig jaar afscheid moeten nemen van acht van de 32 medewerkers. Dat was zeer ingrijpend. We vormen een hechte groep en hebben vaak aan één woord genoeg. Bohlmeijer is zeer gefocust op continuïteit, dat staat bij dit familiebedrijf hoog in het vaandel.

We onderzoeken daarom nieuwe markten en nieuwe functies voor onze huidige verpakkingen. We denken aan halsdozen met doorkijkfunctie voor de cosmetica- en 
parfummarkt. We hebben alle medewerkers de opdracht meegegeven om met innovatieve ideeën te komen. We hebben daarnaast iemand hiervoor ingehuurd en hopen dat dit onderzoek binnenkort z’n vruchten afwerpt.’

Hoelang zijn jullie lid van Kartoflex en gaat u wel eens naar de ledenbijeenkomsten?
‘Ik weet niet anders dan dat we lid zijn van Kartoflex. De bijeenkomsten van Kartoflex bezoek ik te weinig, tenzij het over scholing gaat. Sinds een paar jaar ben ik scholingsadviseur van het FCB. Waarom? Ik voel me sterk betrokken bij de branche. Karton is een schitterend product met ontzettend veel mogelijkheden. Tegelijkertijd werken er zo veel mensen in deze branche met zo veel ervaring en doen we daar zo weinig mee, zeker in deze regio. Die trots wil ik graag uitdragen, onder andere via het project Erkennen en waarderen in het kader van het huidige Sectorplan. Ik probeer binnen het FCB vooral in de bres te springen voor de kleinere bedrijven die wel aan opleiding en ontwikkeling wíllen doen, maar niet altijd de mogelijkheden daartoe hebben.’

Mist u zaken in de dienstverlening van Kartoflex of heeft u nog tips?
‘Kartoflex behartigt onze belangen naar volle tevredenheid.’