8 juni 2022

Kennismaken met... PulpVision

PulpVision wordt gerund door de 29-jarige Jill van Heugten en haar twee jaar jongere broer Roy. ‘We komen uit de kunststof verpakkingen, een heel andere branche,’ vertelt Jill. ‘Onze opa is ooit begonnen met verpakkingen voor koekjes, later tuinbouwproducten. Modiform, nu van mijn vader en mijn oom, is inmiddels een groot bedrijf dat onder andere kweekpotten en transporttrays maakt van recycled plastic.’

Roy werkte op de verkoopafdeling bij Modiform, waar hij merkte dat de vraag naar duurzame producten sterk steeg. ‘De composteerbare producten uit China en Engeland waren niet van de gewenste kwaliteit, vertelt Jill. ‘Samen zijn we gaan uitzoeken of we deze papieren plantenpotten niet zelf konden produceren. Dat is nu drie jaar geleden.’  

 

Bij het woord papierpulp kon ik alleen maar aan die film denken, Pulp Fiction. Dat werd dus PulpVision. Zo’n naam is goed te onthouden, toch? We krijgen er in ieder geval veel reacties op.’

 

 

Vrijheid
Jill en Roy zagen toekomst voor hun idee, maar wilden niet binnen Modiform met het concept aan de slag gaan. ‘Modiform is een groot bedrijf, daar werken 280 mensen. Komen wij daar als broekies… dat voelt niet echt fijn. We willen liever gewoon klein beginnen en in alle vrijheid ons eigen ding doen.

‘Natuurlijk krijgen we wel hulp van onze vader. Samen met hem hebben we een heel oud pand gerenoveerd waar we nu anderhalf jaar aan het produceren zijn. Hij heeft ons ook geïntroduceerd bij een machinebouwer en Modiform was onze eerste klant. Daarnaast adviseert hij ons bij belangrijke beslissingen.’

Duurzaam en composteerbaar
'We zijn begonnen met een standaard plantenpotje, helemaal gemaakt van oud papier. Je kan ‘m zo in de grond zetten, het papier lost dan vanzelf op. Dat is meteen ook het nadeel van een papieren pot: als ie nat wordt, wordt ie slap en gaat het papier schimmelen. Onze potten worden dan ook pas gebruikt wanneer planten klaar zijn voor de winkel. Ze worden vanuit de plastic kweekpotjes omgepot naar onze papieren potten. Handig voor de consument, die kan de plantjes zo in de grond zetten en blijft niet zitten met plastic afval. Maar het is voor de tuinder wel weer een extra handeling, dus we zijn ons product nog steeds aan het doorontwikkelen zodat het zo lang mogelijk tegen water kan. Wij hebben echt gekozen voor duurzaam en composteerbaar, dus we blijven weg van bijvoorbeeld kunststof coatings.’

De machines heeft PulpVision zelf laten bouwen. ‘In deze branche zijn orders van één miljoen potjes eerder standaard dan uitzondering, dus is het erg belangrijk dat je alles kunt automatiseren. We hebben ook een robot ontwikkeld om matrijzen te vervangen. Een matrijswissel kan nu veel sneller.’

Avocadotrays
Onlangs verwelkomde PulpVision een nieuwe klant, verpakkingsleverancier Paardekooper. ‘Voor hen zijn we een avocadobakje aan het ontwikkelen. Avocado’s zijn een veel makkelijker product om mee te werken. We hebben het onszelf met de papieren plantenpotten niet makkelijk gemaakt, maar dat was een bewuste keuze. Als we een machine bouwen waar we die potten mee kunnen maken, kunnen we bijna alles maken. Onze opstart duurde langer maar we hebben er superveel van geleerd. Daar profiteert Paardekooper nu van.’

Meerwaarde
Het lidmaatschap van Kartoflex heeft voor PulpVision echt meerwaarde. Zeker nu er een RI&E moet komen en de avocadotray roept om een BRC-certificaat. ‘We komen van origine uit de kunststof, niet uit de kartonnage. En sinds we twee jongens in dienst hebben volgen we de Kartoflex-cao en heb ik HR-zaken te regelen, dus we zijn blij met alle informatie en hulp die we van Kartoflex krijgen.

We zijn nog superjong, allemaal onder de 30. We hebben dus nog veel te leren en uit te zoeken. Maar aan de andere kant zijn we wel lekker ondernemend. Het is zo'n ander gevoel of je voor jezelf aan de gang bent of voor een baas werkt! Ik zie dit niet eens als werk. Mijn broertje en ik nemen onze eigen beslissingen, we hebben geen toestemming nodig van anderen.’

Al varen Jill en Roy hun eigen koers, ze zoeken waar nodig de samenwerking met anderen. ‘We hebben veel tijd en geld gestoken in onderzoek en nieuwe productiemethodes, dus we willen niet zomaar alles met iedereen delen. Maar aan de andere kant willen we zelf ook nieuwe dingen leren en vragen we mensen om hun kennis. Dus soms moet je ook wel eens iets van jezelf laten zien.’