28 juni 2021

Kennismaken met... Kartonnage Amsterdam

'Je merkt dat er minder geld naar reclame gaat, en meer naar de verpakking.'

 

Frits van Vliet en Cees Broodbakker (Drukgoed Amsterdam) en Gerard Welling (Rood en Groen Verpakkingen uit Obdam) deelden een passie voor het ontwikkelen van unieke verpakkingen en grafische afwerking. Reden genoeg voor een intensieve samenwerking, wat in 2020 resulteerde in een fusie en een nieuwe naam: Kartonnage Amsterdam.

gerard en Frits van Kartonnage AmsterdamRood en Groen maakte vooral doosdeksels, scharnierboxen, magneetboxen en af en toe wat mappen. ‘Vouwkarton deden we minder,’ vertelt Gerard. ‘En ik miste de kennis van grafische afwerking, die bracht Frits mee.’

Samenwerking

Terwijl de accountants van beide bedrijven rollend over straat gingen om de waarde van machines en andere zaken tegen elkaar weg te strepen, zetten de nieuwbakken compagnons samen de schouders eronder. ‘Wij wilden gewoon mooie producten maken. Onze kennis sloot op elkaar aan en samen hebben we een groot netwerk. Dat leek ons een goede basis voor een fijne samenwerking.’

De verhuizing naar het nieuwe onderkomen aan de Gyroscoopweg in het westelijk havengebied van Amsterdam is nog niet helemaal afgerond. Gerard: ‘We zijn nog steeds aan het schuiven en goed indelen van de werkvloer. Daarbij krijgt onze assistent bedrijfskantoor Shalita, onze spin in het web, via Route 1 geweldige hulp van Jelte Belshof van Verbond P&K.’

In het pand huizen ook een aantal collega-bedrijven, waaronder een paar kleine drukkerijen, een boekbinder en een striptekenaar. Takken van sport die perfect aansluiten op de expertise van Kartonnage Amsterdam.

Snoepwinkel

Een bezoekje aan Kartonnage Amsterdam is als een bezoek aan een snoepwinkel. In de showroom staan talloze door Kartonnage Amsterdam ontwikkelde vouwkartonnen maatwerkverpakkingen, het ene ontwerp nog ingenieuzer dan het andere. Gerard vertelt er graag over. Verpakkingen voor voetbalschoenen, spellen, boeken en flessen wijn, het kan niet gek genoeg. ‘Alles wat je hier ziet hebben we zelf gemaakt. Als we het moeten uitbesteden is het vanwege de oplage. We verzorgen de complete productie, voor reclamebureaus, ontwerpers en zakelijke eindgebruikers.’

Van karton kun je alles makenGerard vindt karton een prachtig product. ‘Van karton kun je alles maken. Verpakkingen krijgen een steeds hogere status qua emotie en beleving, ze worden deel van het product. Nu maken we bijvoorbeeld een bijzondere verpakking voor een tandenborstel en tandpasta. En deze is voor diervoeding. Als je de verpakking mooi maakt, krijgt het product er meer waarde door. Je merkt dat er minder geld naar reclame gaat, en meer naar de verpakking. En naar vloggers en influencers. De tijden veranderen.’

Nieuw bloed

Naast de passie voor het vak en de overlap in het klantenbestand was er nog een reden voor de fusie van de twee bedrijven. Gerard: ‘Ik zag een groot probleem qua personeel als we in Obdam verder door zouden groeien. Het werd steeds moeilijker jonge, gemotiveerde medewerkers te vinden.’ Frits knikt instemmend. ‘Op kantoor is het geen probleem om jongere mensen te vinden. We hebben hier twee dames van dertig zitten. De een is de dochter van Cees, de ander haar vriendin die hier ook ooit kwam werken en is blijven hangen. De toekomst hier zit echt in de vrouwen.’

Het vinden van goed opgeleide jonge mensen is een flinke uitdaging. ‘Traditioneel kwamen mensen van de grafische school, maar dat is niet meer zo. En wat er van een grafische school binnenkomt, is niet van erg hoog niveau. Je moet geluk hebben als je via-via een goeie vindt. Eind dit jaar gaat onze plakster Marian met pensioen, dus we zoeken een nieuwe plakster. Maar vind maar eens iemand die dat in de vingers heeft.’Gerard Welling van Kartonnage Amsterdam

Gerard ziet graag een mix van oud en jong. ‘Oudere medewerkers in het bedrijf is hartstikke goed voor motivatie, aansturing en vakkennis, jonge mensen zijn goed voor de saamhorigheid en de nieuwe ideeën. Maar we zien dat de gemiddelde leeftijd sterk stijgt en op termijn wordt dat een probleem. Toch willen we daar niet de hele dag mee bezig zijn. Bijzondere verpakkingen bedenken en ontwerpen, daar willen we onze tijd aan besteden. Voor die personeelsvraagstukken hebben we nu Kartoflex.’