Even kennismaken met.... Hapece in Assen
In gesprek met Bert Hofstee, Operational Manager: "We zijn een nieuwe weg ingeslagen."
Hapece BV in Assen maakt flexibele verpakkingen voor de food en non-food industrie, van laminaten, papierlaminaten of biologisch afbreekbare laminaten. Het familiebedrijf werd in 2019 verkocht aan een Belgische investeringsmaatschappij die graag ziet dat Hapece een flinke stap zet, de toekomst in. Voor Operational Manager Bert Hofstee hét moment om lid te worden van Kartoflex. “Als je iets wilt betekenen in de branche moet je ook aansluiting zoeken bij branchegenoten.”
Workaholic
Bert Hofstee is een bekende naam in de verpakkingsbranche. Sinds begin jaren negentig heeft hij veel kennis en een enorm netwerk opgebouwd. Bert begon ooit bij Amcor Flexibles Envi BV in Assen als kwaliteitsmanager, maar al snel was hij thuis in de techniek en kende hij elke klant bij naam. Als salesmanager en sales engineer bij LPF Klondalkin reisde Bert de hele wereld over. In 2015 maakte hij de overstap naar Schur Flexibles en vervolgens naar Hapece, waar hij als technical sales manager aan de slag ging. “En toen ging het mis,” vertelt Bert.
Bert kreeg een burn-out. “Ik heb jarenlang te hard gewerkt en signalen genegeerd. Altijd uren maken, altijd aan het werk.” Bert maakte de overstap van een grote organisatie naar een klein familiebedrijf om meer rust te creëren, maar het was al te laat.
Zeven maanden zat hij thuis. Daarna pakte hij stapje voor stapje het werk bij Hapece weer op. Hapece werd in december 2019 verkocht aan de Belgische investeringsmaatschappij Castelmore Group. Die zagen in hem de gedroomde Operational Manager en Bert zei ja. “Ik hou de balans goed in de gaten. Deze functie is veelzijdig, we zijn een nieuwe organisatie aan het bouwen en dat vind ik erg leuk.”
Vooruitkijken en innoveren
Bert is zeer te spreken over de samenwerking met het Belgische moederbedrijf. ‘Er zit ondernemersgeest in Castelmore, dat hebben we nodig. We willen innoveren en uitbouwen. Dat vraagt om investeren in nieuwe machines en daar krijgen we alle ruimte voor.”
Bert richt zich vooral op het aanboren van nieuwe markten. “We waren altijd een short run-specialist, maar we willen ook grotere orders aankunnen, voor meer continuïteit en stabiliteit binnen het bedrijf. Natuurlijk blijven we flexibel en helpen we onze klanten ook bij spoedklussen, maar we willen wel meer structuur in onze bedrijfsvoering brengen. Daarnaast houden we de technische ontwikkelingen in onze branche scherp in de gaten.”
Dat doen ze bij Hapece al langer. In 2018 investeerde het bedrijf fors in een unieke innovatie, en met succes. “Als enige in Nederland kunnen we labelen én stansen, met als doel de verpakking hersluitbaar te maken. Het pakket wordt op rol compleet aangeleverd bij de klant. Het begon met één machine en nu staan er al twee en werken we continu met twee ploegen.”
Groeien in het zicht van je medewerkers
Het lidmaatschap van Kartoflex biedt Hapece veel voordelen, vindt Bert. “Ik zie het als een stukje binding met mijn netwerk. Als je een rol van betekenis wilt spelen in de branche, kun je niet zonder het lidmaatschap van de branchevereniging.”
Belangrijker nog vindt Bert het voor zijn medewerkers. “Ik heb geen verstand van wet- en regelgeving, Kartoflex wel. Kartoflex biedt ons de handvatten om een goede werkgever te zijn, ik hoef het wiel niet opnieuw uit te vinden. Dat bespaart me veel tijd en kopzorgen. We zijn geen supergroot bedrijf, wij doen het met elkaar. Als je als bedrijf wilt groeien, moet je ook groeien daar waar het zichtbaar is voor je medewerkers.”