15 december 2014

Het beste RIE-dee van Kartoflex

Erwin HeijnsbroekVeilige arbeidsomstandigheden ontstaan niet vanzelf, maar zijn een gevolg van veel aandacht en verbetermaatregelen. Maar hoe kom ik als bedrijf verder met arbeidsveiligheid en hoe stel ik de juiste prioriteiten? En hoe kan ik het nog behapbaar houden ook? Daarvoor is een instrument beschikbaar: de digitale Kartoflex Branche Risico Inventarisatie & Evaluatie, de zogeheten RI&E.

Niet ouder dan vijf jaar
Veel bedrijven hebben de weg naar de Kartoflex Branche RI&E gevonden en hebben hier gebruik van gemaakt om hun risico’s in kaart te brengen. Tegelijkertijd merken we dat aan de wettelijke verplichting om de RI&E te actualiseren én de arbeidsomstandigheden continu te blijven verbeteren niet altijd wordt voldaan. Zo kan het voorkomen dat een RI&E niet helemaal up to date is of dat een bedrijf ongemerkt achterstand op het gebied van veiligheid oploopt. Als de inspectie SZW of een verzekeraar dan naar een actuele RI&E vraagt, kan dat problemen opleveren met mogelijk stevige financiële consequenties.

Wist u bijvoorbeeld dat…

- een RI&E en een plan van aanpak actueel, dus niet ouder dan vijf jaar, mogen zijn?

- een verouderde RI&E tot een forse boete van inspectie SZW kan leiden?

- bij een meldingsplichtig ongeval, het boetebedrag alleen gematigd kan worden als het risico in de RI&E is opgenomen?

- de Kartoflex RI&E bedoeld is om de risico-inventarisatie en –evaluatie van a tot z in eigen beheer uit te voeren?

- bij gebruik van de Kartoflex RI&E toetsingsvrijstelling geldt voor bedrijven tot en met 25 medewerkers? 


Ondersteuning voor leden
Toen er onlangs een prijsvraag werd uitgeschreven voor het promoten van branche RI&E’s hebben we een idee uitgewerkt waarmee we het gebruik van de Kartoflex Branche RI&E kunnen promoten. Een onafhankelijk comité dat alle ideeën heeft beoordeeld, heeft ons idee uitgeroepen tot prijswinnaar en ons een bedrag ter waarde van € 15.000,- ter beschikking gesteld. We zullen dit bedrag aanwenden om inzicht te krijgen in de actualiteit van de RI&E’s bij Kartoflex-leden. Bedrijven die een verouderde RI&E hebben, bieden we ondersteuning om de RI&E zelf (opnieuw) in orde te brengen. En bedrijven die aan hun RI&E-plicht voldoen, zullen we in het zonnetje zetten voor hun geleverde prestatie.

Verder verbeteren
In het nieuwe jaar gaan we alle Kartoflex-leden benaderen met een aantal (digitale) vragen over de RI&E. Afhankelijk van de response zullen we ze helpen en zaken toelichten, zoals bijvoorbeeld de mogelijkheid tot het volgen van trainingen, het gebruik van de helpdesk en de toegang tot het buddysysteem. Tegen het einde van 2015 hopen we als branche weer een beetje veiliger te zijn met geactualiseerde RI&E’s en verdere verbetermaatregelen.

Erwin Heijnsbroek,
coördinator arbozaken bij het Verbond P&K